علیرضا کبیری روز شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت 129 واحد پلاکت فرزیس در استان قم تولید شده است.
وی افزود: در این طرح با استفاده از یک دستگاه ویژه، پلاکت فرد اهداکننده جمع آوری و بقیه خون و اجزای آن به بدن فرد باز می گردد.
فرزیس به جداسازی اجزای خون در حال گردش گفته می‌شود، این روش انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها پلاکت فرزیس است.
وی از اجرای طرح سپاس نیز در این استان خبر داد و گفت: 370 تن برای اهدای سلول های بنیادین خون ساز برای درمان بیماران سرطان خون سراسر کشور در قم ثبت نام کردند که اگر در کشور بیماری به این سلول ها نیاز داشته باشد با فراخوان اهداکنندگان زمینه این خدمت‌ رسانی فراهم می شود.
معاون اداره کل انتقال خون استان قم افزود: این روش یکی از درمان های قطعی برای بیماران صعب العلاج است که امیدواریم به سلامتی بیماران کمک شایانی کند.
وی با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، 31 هزار و 377 تن برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند گفت: از این تعداد 24 هزار و 351 تن موفق به اهدای خون شدند که از این تعداد 143 تن بانوان بوده اند.
وی گفت: شاخصه اهدای خون مستمر که یکی از مهمترین مولفه های حفظ سلامتی و ایمنی خون است از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، 58 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان رشد داشته است که از میانگین کشوری که 52 درصد بوده است پیشی گرفته است.
کبیری، ارسال خون به مراکز درمانی استان را 31 هزار و 830 واحد عنوان کرد و گفت: این آمار نشانگر اهدای یک واحد خون در هر 10 دقیقه است.
وی اضافه کرد: همچنین هشت هزار و 400 واحد خون و فرآورده های آن به شبکه خون رسانی کشور ارسال شده است.
دراستان قم 2 مرکز انتقال خون واقع در میدان روح الله و بلوار 15 خرداد در خدمت شهروندان است.
/8138/ 1175 خبرنگار: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.