به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر با بیان این که تحریم ها و توطئه های دشمن علیه نظام اسلامی و ملت ایران بی سابقه نیست ولی ابعاد این تحریم ها و توطئه ها بی سابقه است تاکید کرد: توطئه های امروز آمریکا موجب شده تا ملت ایران گسترده تر از همیشه با فریادی رساتر از قبل در راهپیمایی 13 آبان انزجار خود از آمریکا را اعلام کنند.
وی با بیان این که 13 آبان امسال فرصتی مناسب برای تبیین توطئه های جدید آمریکاست افزود: آمریکا به دنبال اعمال همه تحریم های گذشته به بهانه های جدید و اعمال تحریم های بدتر از گذشته و زنجیره وار با شیوه های بسیار خطرناک تر از قبل است که این موضوع ایران و همه دنیا را در برابر یک آزمون جدید قرار داده است.
یوم الله 13 آبان به عنوان برگ زرینی از تاریخ انقلاب اسلامی، یادآور تبعید امام راحل در سال 43، گرامیداشت یاد و خاطر دانش آموزانی که در سال 57 به دست نیروهای رژِم پهلوی به شهادت رسیدند و نیز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان در سال 58 است.
رژیم پهلوی در 13 آبان 1357، جمعی از دانش ‌آموزان تهرانی که در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند را به گلوله بست که بر اثر این جنایت، 56تن از دانش آموزان کشته و صدها تن زخمی شدند. در 13 آبان 1358 یعنی تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند.
وی گفت: طرح امروز آمریکا طرح تکمیل شده نسبت به فتنه های گذشته خود است که در عرصه های جدید ورود می کند که هوشیاری و تبیین این توطئه ها ضروری است.
اعرافی با تشریح راهبردهای جدید آمریکا علیه ملت ایران اعلام کرد: تضعیف عزم مسئولان و مردم برای مبارزه با استکبار، تغییر نگاه ما به استکبار، ترویج فکر صلح با دشمن، فشارهای اقتصادی و تشدید تحریم ها از جمله طرح های آمریکا علیه ملت ایران است که برنامه ریزی گسترده ای در این زمینه انجام داده اند.
وی تقویت جبهه همراهان در منطقه و فشار به جبهه مقاومت را از جمله دیگر راهبردهای آمریکا اعلام کرد و افزود: تجزیه کشورهای اسلامی از جمله دیگر برنامه های آمریکا در منطقه است که به فضل الهی توطئه آنها در اقلیم کردستان عراق برای تجزیه این کشور به شکست کشانیده شد.
وی افزود: مسئولان کشور باید فرمان ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب را جدی گرفته و به غیر از خود، جبهه مقاومت و توان داخلی به وعده دیگری دل نبندند.
خطیب جمعه قم با بیان این که آمریکا تحریم های پیچیده تر و جدی تری از گذشته علیه ایران در دستور کار دارد گفت: همه مردم، مسئولان و جوانان کشور باید آگاهی و بصیرت لازم در برابر این نقض عهدها را داشته باشند و با تکیه بر توان داخلی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی از این آزمون بزرگ با موفقیت خارج شد.
اعرافی همچنین با تاکید بر ضرورت پایبندی اروپایی ها به تعهدات خود در برجام افزود: اروپایی باید در این آزمون جدید به پای عهدی که در برجام امضا کرده اند، بایستند.
وی در ادامه با اشاره به برخی کمبودها در حوزه پزشکی قم ضمن تقدیر از تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم برای رفع این کمبودها گفت: رفع آنها نیازمند عنایت بیشتر مسئولان به وضعیت بهداشت، درمان و سلامت قم است.

** اربعین پدیده شگفت انگیزی در طول تاریخ است
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه با بیان که حضور 20 میلیون جمعیت عاشق و دلباخته در اربعین نشان دهنده حقانیت حسین(ع) و عظمت قیام در راه خدا است گفت: اربعین پدیده شگفت انگیزی در طول تاریخ می باشد که زبان از وصف این پدیده بزرگ بشری عاجز است.
اعرافی گفت: حضور قشرهای مختلف از همه ادیان و مذاهب، از همه اقوام و نژادها و از بیش از 100 کشور جهان از جمله ویژگی های استثنایی این تجمع عظیم بشری است.
وی گفت: در این مراسم تاریخی که قرن ها استمرار داشته است عشق و اخلاص، شجاعت و ایثار و نیز وحدت و انسجام در قلب شرکت کنندگان موج می زند.
اعرافی با تاکید بر این که مشعل عاشورا بیش از هر زمان دیگر در تاریخ در حال نورافشانی است گفت: اربعین پدیده اجتماعی بزرگی است که باید از ظرفیت های بی بدیل آن استفاده کرد.

** شوراهای فرهنگ عمومی نیازمند بازتعریف هستند
وی در ادامه با اشاره به 14 آبان روز فرهنگ عمومی گفت: شوراهای فرهنگ عمومی با هدایت ائمه جمعه در استان ها و شهرها نقش خوبی ایفا کرده اند ولی به نظر می رسد در حمایت از این شوراها ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولان باید جدی تر باشند.
امام جمعه موقت قم با تاکید بر این که نقش آفرینی جدی تر شوراهای فرهنگ عمومی در استان ها وشهرها نیازمند بازتعریف و نقش آفرینی بیشتر این شوراهاست ادامه داد: امر به معروف، نهی از منکر، صیانت از حق الناس و نیز ترویج حیا، حجاب و عفاف در جامعه نیازمند حساسیت همه جامعه و اهتمام روز افزون به این موضوع های مهم است.
اعرافی در پایان خطاب به علمای بیروت، متنی به زبان عربی در خصوص مساله فلسطین و قدس شریف قرائت کرد.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.