به گزارش ایرنا،احمدشجاعی روز پنجشنبه درحاشیه همایش طب وقضا درنشستی مطبوعاتی با خبرنگاران، درقم افزود:امروز دانشگاه های پزشکی با کمبود شدید جسد مواجه هستند و اخلالی در سیستم آموزشی کشور به وجود آمده است و دانشجویان توانایی تشریح ندارند.
وی اظهار داشت: دراین راستا 6 ماه گذشته، 200 جسد به بانک نسوج اهدا شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر اهداء جسد و یا استفاده از اجساد ناشناسی که بیش از 6 ماه در سردخانه نگهداری می شوند، 2 راه تامین جسد مورد نیاز است.
شجاعی خاطرنشان کرد: تامین جسد مورد نیاز دانشگاه های پزشکی ارتباطی به پزشکی قانونی ندارد و این سازمان فقط با هدف کمک به دانشجویان پزشکی پیگیر این مساله است و برای تشویق مردم برای اهداء جسد بانک نسوج راه اندازی شده است.
وی به انتقال جسد از خارج از کشور اشاره و اضافه کرد: 2 شرکت برای این کار اعلام آمادگی کرده اند و مجوزها نیز به آن ها داده شده، ولی مومیایی کردن و انتقال اجساد از خارج پروسه ای زمان بر است.
وی در بخش دیگری ازاین مصاحبه با اشاره به این که همایش طب و قضا هر 2 سال یکبار برگزار می شود، اضافه کرد: در این همایش اختلاف نظر قضات، حقوقدانان و پزشکان قانونی درکارگروه های مختلف احصا و به قانونگذار پیشنهاد می شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که برداشت قضات، حقوقدانان و پزشکان قانونی نسبت به یک موضوع باید نزدیک به هم شود، همایش طب و قضا فرصت مناسبی برای ارائه نظرات و طرح موضوع های مختلف است.
شجاعی خاطرنشان کرد: در این همایش ضعف ها، کمبودها و اشکالات قانونی نیز به صورت دقیق و متقن بررسی شد.
به گفته وی، استان قم به لحاظ ویژگی های منحصر به فرد از جمله دسترسی به مراجع، علما و فضلا استعداد و ظرفیت مناسبی برای برگزاری نشست های علمی از جمله نشست های مرتبط با فقه و قانون دارد.
ششمین همایش سراسری «طب و قضا» از روز دوم آبانماه آغاز و امروز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم پایان یافت،واکاوی ابعاد پزشکی، فقهی و حقوقی رشد، تفسیر و تبیین فقهی موضوع صدمات مسری، چالش‌های تشخیص جرم در سقط درمانی و نحوه مواجه قضایی با صدمات ساختگی شامل خودزنی و تصادفات ساختگی از محورهای این همایش بود.
30 مقاله شامل هفت مقاله با موضوع رشد و کمال، 9 مقاله با موضوع سرایت و صدمات و 14 مقاله نیز با موضوع حرج در سقط در کارگروه های این همایش ارائه شد.
سازمان پزشکی قانونی، پژوهشگاه قوه قضاییه، دادگستری کل قم، مرکز تحقیقات پزشکی قانونی،‌ دانشگاه قم، دانشگاه علوم پزشکی قم، جامعه ‌المصطفی‌ العالمیه، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و جمعی دیگر از مراکز علمی و پژوهشی در برگزاری این همایش مشارکت داشتند.
/2085/ 6133/خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.