به گزارش ایرنا، اکبر رضایی عصر یکشنبه در ششمین جلسه ستاد اربعین حسینی در تالار امام جواد(ع) استانداری قم با اشاره به این که ثبت نام زائران در سامانه سماح در حال انجام است افزود: هفت هزار تن نیز تاکنون ثبت نام کرده اند که متقاضی صدور روادید هستند.
وی ادامه داد: مشکل خاصی در امر ثبت نام و صدور روادید وجود ندارد و مقرر شده است تمامی متقاضیان برای دریافت روادید، در دفاتر زیارتی در سامانه سماح ثبت نام کنند.
وی با اشاره به این که مردم نسبت به صدور روادید تقلبی آگاه باشند گفت: در سال های گذشته مشکلاتی در صدور ویزای تقلبی وجود داشت که امسال با اطلاع رسانی همه دستگاه های مربوطه امیدواریم مردم دچار اشتباه نشوند و از دفاتر مطمئن از خدمات این سامانه بهره مند شوند.
وی ادامه داد: بر اساس تقاضای زائران در خصوص وسیله نقلیه امیدواریم ضمن تامین اتوبوس ها، نظارت ها بر وسایل نقلیه عمومی صورت بگیرد.

** حجت الاسلام حسین احمدی رئیس ستاد بازسازی عتاب و عالیات قم نیز در این جلسه با اشاره به استقرار 40 موکب از قم در مرز مهران تا کربلا گفت: چهار موکب در مهران، 10 موکب در کربلا، 2 موکب در کاظمین و بقیه در مسیر نجف تا کربلا مجوز خدمات رسانی دریافت کرده اند.

**معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) نیز با اشاره به این که آماده خدمات رسانی در موکب از نجف به کربلا هستیم گفت: سال گذشته خدمات مناسبی ارائه شد و امسال هم محل موکب آماده شده است و با توجه به نیازهای زیرساختی، عوامل فنی حرم به مدت 2 ماه است که در مکان مورد نظر در مسیر نجف به کربلا مستقر شده اند.
جواد جهانگیر زاده گفت: خدمات ما از 10 روز به اربعین آغاز می شود و پیش بینی شده است بیش از 300 تن از خادمان در بخش های مختلف خدماتی و فرهنگی در این موکب ها فعال باشند.
وی تاکید کرد: خادمان در موکب های اطراف حضور پیدا کرده و پرچم متبرک به حرم حضرت معصومه(س) را تقدیم موکب داران عراقی می کنند.
وی با اشاره به اعزام روحانیان و مبلغان گفت: پاسخگویی به سوال های شرعی به زبان های مختلف توسط روحانیان اعزامی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: پیش بینی شده است تا پنج هزار تن در هر شب اسکان یابند و بیش از 9 هزار پرس غذا در هر روز توزیع شود، ضمن این که ایستگاه های صلواتی و درمانگاه آستان حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) با حضور امدادگران و پزشگان هلال احمر قم از صبح تا شب آماده خدمات رسانی هستند.

** احمد حاجی زاده معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران در ادامه این جلسه گفت: رویکرد ما در بحث موکب، فرهنگی است و همه اقدام هایی که صورت می گیرد برای اهل بیت است، در همین راستا همایش طریق الحسین(ع) 2 سال است که برگزار می شود و امسال نیز اجرا می شود.
وی با بیان این که از مراسم اربعین قم نباید غفلت کرد گفت: هر ساله راهپیمایی از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت جمکران صورت می گیرد که باید در این مسیر ایستگاه های صلواتی و فرهنگی فعال شود.
وی تاکید کرد: در موکب جمکران واقع در مسیر نجف به کربلا از مبلغان زبان شناس، ائمه جماعات برای اقامه نماز، خدمات ویژه کودکان و سایر موارد استفاده می شود.

** احمد خازنی مسئول موکب امام منتظرالمهدی(عج) نیز با اشاره به این که از 110 خادم برای پذیرایی از زائران برای این موکب استفاده می شود گفت: به دنبال ترویج فرهنگ حسینی(ع) و مهدوی(عج) هستیم.

** حمید مکارم رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه درقم نیز با اشاره به این که در عراق پنج نمایندگی داریم گفت: کنسولگری ها و نمایندگی های ایران در عراق باید در موکب ها به مردم معرفی شوند تا در صورت نیاز به آنها مراجعه کنند.
وی گفت: افراد در صورتی که با مشکلاتی مواجه شدند می توانند به نمایندگی ها مراجعه کنند تا مسائل حل شود.

** امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با اشاره به این که ستاد اربعین در شهرداری قم تشکیل شده است گفت: کمیته های هشتگانه فعال شده تا خدمت رسانی خوبی را به زائران ایرانی و غیر ایرانی ارائه کنند.
وی افزود: برنامه های مختلفی از جمله مناسب سازی فضای شهری، برپایی ایستگاه های صلواتی، آمادگی برای بلوار پیامبر اعظم (ص) و سایر مباحث در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به فعالیت درمسیر نجف تا کربلا گفت: سال گذشته 100 تن از دانشجویان و نیروهای شهرداری با رویکرد فرهنگی و خدماتی در این مسیر فعال شدند.
وی گفت: امسال 50 دستگاه اتوبوس هم برای اعزام زائران به مرز هماهنگ شده است.

**حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم با تاکید بر این که خدمات رسانی در مرز مهران باید مورد توجه قرار گیرد گفت: در مهران موقع ورود و خروج زائران باید امکانات باشد و تنها اختصاص به مرز نجف تا کربلا نداشته باشد.
وی گفت: موکب علی بن جعفر(ع) از سوی اوقاف قم در مهران فعال می شود و پیش بینی شده است تا روزانه 20 هزار پرس غذا توزیع شود.
وی ادامه داد: 100 روحانی و عوامل اجرایی در موکب حضور خواهند داشت تا برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی را ارائه و نیات واقفان برای برگزاری روضه خوانی را اجرا کنند.

** همچنین سید مهدی حسینی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی قم از آغاز فعالیت قطار قم - کربلا خبر داد و گفت: اولین قطار با حضور 360 تن در هشتم آبان ماه امسال از قم به کربلا حرکت می کند.
وی افزود: قطار در شلمچه توقف می کند و آنجا زائران با اتوبوس به بصره منتقل می شوند تا با قطار بصره به کربلا مشرف شوند.
به گفته وی، روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم آبانماه نیز زائران از طریق قطار قم - کربلا اعزام می شوند.

** حجت الاسلام محمد نقدی مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در قم نیز با اشاره به تولید بسته های فرهنگی در خصوص اماکن زیارتی در عراق گفت: بروشورهایی برای معرفی کاظمین، کربلا و نجف تهیه شده است تا در اختیار موکب ها قرار گیرد ضمن این که 2 کتاب با عنوان «راهنمای زائران اربعین حسینی و رهپویه زیارت» نیز منتشر شده است.
وی گفت: باید به مردم در خصوص مباحث فرهنگی و واجبات مطالبی بیان شود تا توشه معنوی درستی از این سفر داشته باشند.

** محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم نیز گفت: امسال 125 پزشک و امدادگر با 112 قلم دارو و 58 مورد تجهیزات در مسیر نجف تا کربلا مستقر خواهند شد.
وی افزود: سال گذشته 70 هزار تن توسط هلال احمر قم در مسیر نجف تا کربلا ویزیت شدند.
وی اضافه کرد: هر بیماری از پایگاه های هلال احمر به مراکز درمانی عراق اعزام شود به صورت رایگان درمان می شود.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.