در این مطلب می خوانیم:
سالهاست که متولیان بهداشت و درمان و فعالان حوزه سلامت بر ضرورت برچیده شدن بساط قلیان از قهوه خانه ها، سفره خانه های سنتی، پارکها و فضاهای عمومی تاکید می کنند و بر لزوم اجرایی شدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال 1385 اصرار می ورزند اما هر بار که مجریان قانون درصدد انجام وظیفه خود برمی آیند و دستور جمع آوری بساط قلیان از اماکن عمومی را صادر می کنند.
آنانی که منافع خود را در خطر می بینند بدون توجه به مضرات فراوان قلیان برای سلامتی افراد و به بهانه جلوگیری از بیکارشدن شاغلین در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی به طرق مختلف مانع اجرایی شدن قانون و جمع آوری قلیان از منظر عمومی می شوند.
هرچند ممانعت از بیکارشدن افراد و تلاش برای پایدار ماندن مشاغل از اهمیت برخوردار است اما در این موضوع خاص بیکارشدن عده ای بهتر از بیمار شدن قشر کثیری از نیروی جوان و پویای حامعه است. آنان که جمع آوری قلیان را باعث تعطیلی قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی می دانند یقینا از مضرات فراوان آن خبر دارند و می دانند که برخلاف تصور عمومی که ضرر قلیان را کمتر از سیگار می دانند و فکر می کنند آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می گیرد ولی با توجه به مدت و میزان مصرف قلیان، ضرر و عوارض جسمانی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی بیشتر و متنوع تر است.
زیرا هر وعده قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار بوده و کسی که یک وعده قلیان می کشد 10 تا 20 لیتر دود استنشاق می کند که دود قلیان نه تنها همه ی مواد سرطان زای دود سیگار را دارد بلکه منو اکسید کربن بیشتری هم در آن وجود دارد که استفاده کنندگان از قلیان به این مهم توجه نمی کنند.
از دیگر عواقب نگران کننده قلیان همه گیرشدن استفاده از آن در میان جوانان و نوجوانان و خصوصا زنان جوان است، قشری که باید آینده ساز جامعه و تربیت کننده نسل آینده باشد با عادت به قلیان کشی هم سلامت خود را به خطر می اندازند و هم سلامت نسل آینده را تهدید می کنند.
پس حق نداریم به بهانه از دست رفتن چند شغل، اجازه دهیم سلامت جوانان و آینده سازان جامعه از بین برود؛ باید قهوه خانه ها و رستوران های سنتی جذابیت دیگری برای جلب مشتری پیدا کنند و همانگونه که اسم سنت را یدک می کشند با عرضه غذاهای سالم و سنتی ایرانی رضایت جوانان و مردم را جلب کنند نه اینکه با عرضه قلیان آن هم در طعم و رنگ های مختلف که آثار زیانبار آن ها از قلیان سنتی هم بیشتر است درصدد جلب مشتری برآیند.
انتظار می رود دادستانی قم و دیگر متولیان اجرای قانون و حفظ سلامت جامعه این بار پای تصمیم درستی که گرفته اند (هر چند پیش از این ها باید این تصمیم اتخاذ و عملی می شد) بایستند و با قاطعیت بساط قلیان را از اماکن عمومی برچینند و اطمینان داشته باشند در مسیر عمل به این اقدام ضروری حمایت مردم و دلسوزان سلامت جامعه را بدنبال خود خواهند داشت.
/8138/ 6133/ تنظیم کننده: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.