به گزارش ایرنا، وی روز شنبه در گردهمایی مراکز حوزوی سطح عالی تحت اشراف خود، در مسجد حوزه علمیه امام کاظم(ع) قم افزود: حجم بسیار گسترده ای از فعالیت های پژوهشی، تحقیقی و علمی به نفع اسلام، تشیع، جهان اسلام، نظام اسلامی و بشریت در حوزه های علمیه قم در حال انجام است که به دلیل اطلاع رسانی نکردن این فعالیت ها، مردم از فعالیت های عظیم علمی حوزه بی اطلاع هستند.
آیت الله مکارم شیرازی، بندگی خدا و دوری از غرور را لازمه حرکت در مسیر علم اندوزی دانست و گفت: خبر رسانی از فعالیت های موسسه ها و مراکز حوزوی، ریا و خودنمایی نیست بلکه موجب تشویق، رفع شبهه و ایجاد انگیزه در محافل علمی کشور می شود.
این مرجع تقلید ادامه داد: برخلاف تصور این که شیعه در گوشه ای نشسته و فعالیت محدود می کند، بزرگان، علما و اساتید حوزه علمیه در میدان حضور دارند و مشغول فعالیت بسیار گسترده علمی، تحقیقی و پژوهشی هستند.
وی گفت: وجود پژوهشکده ها، مراکز تخصصی و مدارس علمی متعدد و نیز تعداد بسیار زیاد همایش ها و کنگره های بین المللی، نشست های تخصصی و افتتاح شعبه های علمی تخصصی در استان های مختلف کشور نشان از حجم بسیار زیاد فعالیت ها و تولیدهای علمی در حوزه علمیه قم دارد.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که در دنیای امروز حرف اول و آخر را اطلاع رسانی می زند تاکید کرد: اگر فعالیت های گسترده حوزه علمیه قم و مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) اطلاع رسانی شود علاوه بر رفع شبهه موجب ایجاد انگیزه در سایر حوزه های کشور برای گسترش فعالیت های علمی می شود.
وی با بیان این که روایت های مختلفی بر برتری عالم بر عابد وجود دارد، گفت: برتری علما بر عابدان و برتری مداد علما بر خون شهدا به واسطه آثار علمی علماست، چراکه این آثار علماست که موجب تربیت شهدا و عابدان می شود.
آیت الله مکارم شیرازی، نعمت علم آموزی را توفیق بزرگ الهی برشمرد و ادامه داد: با وجود جایگاه بالای عالمان، آسیب هایی نیز عالمان و حرکت کنندگان در مسیر علم آموزی را تهدید می کند که این آسیب ها می تواند این عالمان را به سقوط و سرانجام خطرناکی برساند.
این مرجع تقلید با بیان این که توجه به دنیا، علم بی عمل و غرور از جمله آسیب های مهمی است که عالمان را تهدید می کند، گفت: باید از عالمانی که اهل دنیا هستند اجتناب کرد.
وی علم بی عمل را دومین آسیب دانست و گفت: دوزخیان از بوی تعفنن عالم بی عملی که در دوزخ است ناراحت هستد.
در این همایش همچنین از نفرات برتر مجموعه های حوزوی تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی تقدیر شد.
مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، مرکز تخصصی فقه حوزه علمیه امام کاظم(ع)، مدرسه تحقیقاتی دارالإعلام لمدرسه اهل بیت، مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع)، مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن و مرکز تخصصی شیعه شناسی از جمله مراکز حوزوی سطح عالی تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.