به گزارش ایرنا، سید محمدرضا موالی ‌زاده روز پنجشنبه در نشست صمیمی با جمعی از فرهیختگان فرهنگ و هنر و فعالان قرآنی قم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، افزود: شورای فرهنگ عمومی تبدیل به شورای فرهنگی شده که مسائل ریز و درشت در آن مطرح می شود؛ تلاش بسیاری برای پربار بودن شورا شده، ولی نتیجه درخور و مناسبی حاصل نشده است.
وی اضافه کرد: رویکردمان در این شورا باید از کمیت گرایی به کیفیت گرایی، از شکل گرایی به محتواگرایی و از وظیفه گرایی به نتیجه گرایی تغییر کند.
وی با تاکید بر این که وجوه منفی شورای فرهنگ عمومی باید حل شود، بیان کرد: در حال حاضر اکثر اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور ارتباط کمتری با اصحاب فرهنگ و هنر دارند و در برنامه جدیدی که در حال تدوین است نقش اصحاب فرهنگ و هنر در این شورا، ارزشمند و جدی در نظر گرفته شده است.
موالی زاده ادامه داد: فرهنگ عمومی فرهنگ مردم است که با دستور حاصل نمی شود بلکه ضمانت آن غیر اجباری، اجتماعی و باورداشتن است که باید در جان و ضمیر انسان بنشیند و در رفتارش تجلی یابد.
وی تصریح کرد: کاهش آسیب های اجتماعی، حل مشکلات، افزایش سرمایه اجتماعی و معنوی دغدغه شورای فرهنگ عمومی است که امیدواریم با تعامل اعضای شورا با اصحاب فرهیخته فرهنگ و هنر نتایج خوبی حاصل شود.
وی با بیان این که شورای فرهنگ عمومی کشور 10 هزار عضو دارد، بیان کرد: این شورا ظرفیت قابل توجهی دارد که می تواند در کشور موج اجتماعی و معنوی سازنده ای ایجاد نماید.
موالی زاده تاکید کرد: نگاه ما به فرهنگ نباید نگاهی تزیینی، حاشیه ای و دسته چندم باشد، بلکه برای سامان دادن حتی مباحث اقتصادی نیز نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
وی ادامه داد: پیش نیاز اقتصاد مقاومتی؛ فرهنگ کار جمعی، تعاون، مصرف بهینه، توجه به مصرف کالای ایرانی، تولید کالای ایرانی باکیفیت و کارآفرینی است که باید در جامعه نهادینه شود و نقش یک هنرمند در این راستا بسیار موثر و ممتاز است.
وی با تاکید بر این که باید فاصله منافع شخصی تا ملی را به حداقل برسانیم، گفت: هم اکنون در دوران گذار از سنتی به مدرنیته هستیم که حس فردگرایی در جامعه افزایش می یابد و باید در چنین دورانی فرهنگ ارتباط عاطفی افراد با یکدیگر تقویت شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که مسئولیت پذیری اجتماعی رویکرد جدید شورای فرهنگ عمومی کشور است، گفت: اگر کشور بخواهد از این پیچ تاریخی عبور کند، نیازمند مشارکت همگانی است که در این مشارکت باید به اصالت فرد و جمع توجه شود.
وی ادامه داد: آثار هنری باید حاوی پیام فرهنگ عمومی و اثربخش باشد تا نتیجه گرایی حاصل شود.
وی تصریح کرد: فرهنگ گفت و گو، دوستی، تبعیت از حق، توجه به حقوق شهروندی و فرهنگی که می تواند برای بالندگی کشور موثر باشد باید مورد توجه واقع شود.


موالی زاده، ظرفیت های قم برای ایجاد فرهنگ عمومی در کشور را بالا برشمرد و بیان کرد: با توجه به وجود حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم، مرکز فقاهت، علم و خردورزی باید از این شهر سامان یابد و به سراسر کشور صادر شود.
وی خطاب به هنرمندان گفت: شما موتور متحرکه بالندگی فرهنگ عمومی در کشور هستید و می توانید یک بنیان برای ارتقا و بالندگی فرهنگ عمومی در جامعه برپا نمایید.

** مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این جلسه گفت: تشکیل دبیرخانه های دائمی شعر آیینی و تئاتر دینی در قم قطعی شده و در تلاش هستیم دبیرخانه دائمی فیلم معناگرا را نیز در استان قم مستقر کنیم.
سید موسی حسینی کاشانی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت های دینی و فرهنگی قم و شناختی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این استان دارد، نگاه مسئولان کشوری نسبت به این شهر تغییر یابد و شاهد اتفاقات خوشایندی در این راستا باشیم.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود حوزه های علمیه، مراجع عظام تقلید، هنزمندان و فرهیختگان ارزشمند در استان قم، این استان می تواند منشاء خیرات و برکات بسیاری برای کشور باشد و محصولات فرهنگی و قرآنی فاخری تولید کند.
وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای با حوزه علمیه با موضوع فیلم معناگرا بسته خواهد شد تا از ظرفیت مراکز حوزوی در این راستا استفاده شود.
حسینی کاشانی ابراز امیدواری کرد: استان قم بتواند در شورای فرهنگ عمومی کشور تاثیرگذار باشد و از ظرفیت های این استان در فرهنگ عمومی کشور استفاده بهینه صورت گیرد.
در این جلسه هنرمندان به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و خواستار فعالیت قرآنی ویژه کودکان در فضای مجازی، ارائه تعریفی از ماهیت فرهنگ عمومی، برگزاری دوره های ارشد برخی رشته های فرهنگی در قم، معرفی موسیقی مطلوب به جامعه، حمایت از موسسه های قرآنی، ایجاد کتابخانه ملی و ایجاد شبکه های مانتیتورینگ ملی فرهنگ شدند.
در پایان این جلسه از پوستر دومین جشنواره ملی فیلمنامه نویسی دفاع مقدس با نام «هشت نوشت» که در آذرماه امسال در قم برگزار می شود، رونمایی شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.