آیت الله سید محمد غروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به آسیب های فراروی عزاداری اظهار داشت: عزاداری های ما باید مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد از قرائت شعرها و نوع مصیبت خواندن هایی که با عزت آن بزرگان منافات دارد و در آن بوی ذلت هست، پرهیز شود.
وی با بیان اینکه عوامل تاریخی حادثه عاشورا باید بر اساس مستندات دقیق و صحیح، بیان گردد، گفت: نباید هر روز یک روضه جدید و بدون سندی مطرح شود، متاسفانه بارها اتفاق افتاده که روضه ها تازه تازه است، در حالی که روضه ای که قرار است خوانده شود باید مستند به منابع صحیح تاریخی باشد.
وی گفت: در گذشته بیشتر منابع عربی بوده و برای همه قابل دسترسی نبود ولی امروز منابع زیادی به زبان فارسی در اختیار افراد برای بیان مصیبت ها قرار دارد.
غروی اظهار داشت: نباید شرایط به گونه ای باشد که مطالبی را از خود بسازیم و بدون مستند و مبنا، به عنوان روضه به خورد مردم بدهیم، روضه ها باید با عزت امام حسین (ع) و اهل بیت(ع) هماهنگ باشد، حتی برخی از روضه ها نباید آشکار خوانده شود زیرا باید حریم اهل بیت (ع) و یاران او حفظ گردد.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی روضه ها با نوا و لحن های خاصی خوانده می شود که بیشتر شبیه سبک های غربی است و از نظر شرعی اشکال دارد و می تواند اثرات نامطلوبی به همراه داشته باشد، و این هم از انحرافات و کارهای نادرست است.
وی ادامه داد: در عزاداری ها نباید موزیک باشد و در برخی از جاها حرکت های افراطی شود که این حرکت ها را دشمنان ما فیلم برداری و منعکس کرده و وضعیت خشنی از اسلام و شیعه را به جهان منتقل می کنند.
غروی خاطرنشان کرد: امروز مانند گذشته نیست که هر طور روضه خواندن و عزاداری برای همه افراد و جوانان قابل فهم و درک باشد، ما در دنیایی هستیم که باید اسلام و شیعه گسترش یابد، نه اینکه به اعتقاد برخی آسیب وارد کنیم.
وی گفت: خروجی عزاداری های ما باید دعوت به اسلام و اهل بیت(ع) باشد و با انگیزه خوب و سالم کارهایی انجام دهیم که نتیجه خوبی بدهد.
وی بیان داشت: گاهی تعارض ها و تزاحم هایی بین دسته ها و مجالس عزاداری در ماه محرم پیش می آید که این رقابت ها نباید در مجالس امام حسین (ع) وجود داشته باشد، بلکه همه کارها با نیت خالص برای امام حسین (ع) و خدا انجام شود.
غروی ادامه داد: درعزاداری انگیزه های فردی، قبیله ای، طایفه ای و ظاهری نباید حاکم باشد و اگر رقابت های ناسالم با این مراسم ها آمیخته شود، نادرست است.
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: عزاداری محرم و صفر یک مساله ای است که در سنت ما نهادینه و ریشه و منشا آن نیز از خود اهل بیت (ع) گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در روایات بسیار بر عزاداری برای امام حسین (ع)، شهدای کربلا و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تاکید شده و حتی این مساله مورد توجه آن بزرگواران نیز بود.
غروی گفت: عزاداری به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب برای بیان حقایق اسلامی، باید محفوظ بماند و صرفا نباید به عنوان یک امر تاریخی تلقی شود.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: در عزاداری های ما باید برای مردم و جوانان تبیین شود که چه اتفاقی افتاده که بعد از حدود 50 الی 60 سال از بعثت پیامبر اسلام (ص)، جامعه اسلامی دچار این جریان غم انگیز شده، عوامل و دلایل آن چیست؟
وی خاطرنشان کرد: باید به درستی بررسی شود که چرا در چنین جامعه ای به سرعت جای منکر و معروف عوض شده و اشرار بر خوبان مسلط و فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار دادند؟
وی گفت: عاشورا نقش بسیار روشنگری دارد که اگر جامعه اسلامی از ارزش ها و آرمان های خود فاصله بگیرد خطرهای زیادی مانند آن دوران آن را تهدید می کند.
غروی ادامه داد: در این عزاداری ها باید معارف الهی، اسلامی، سبک زندگی امام حسین (ع) و ائمه معصومان (ع) بیان شود و این بسیار مهم است و نباید صرفا به قسمت هایی از حادثه که حزن آور است اکتفا کنیم بلکه باید ریشه و عوامل را مورد توجه قرار دهیم و سبک زندگی امام حسین(ع) مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: با توجه به اینکه امام حسین(ع) 10 سال را در زمان حکومت معاویه سپری کرده است، باید بررسی شود که شیوه برخورد امام در آن زمان چگونه بوده و چرا بعدها متفاوت شده که منجر به واقعه عاشورا گردید، این مسائل باید به صورت واقع بینانه و بدون دخالت ذهنیت های فردی افراد، توضیح داده شود.
7401/ 6133/خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.