عمار کاوسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: در کمیته ثبت آثار غیرمنقول درتهران، پنج آثار تاریخی از جمله، ایستگاه راه آهن، سه خانه تاریخی و یک مسجد به ثبت آثار ملی ایران رسید.
وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن از دوره پهلوی اول واقع در خیابان ایستگاه، مسجد کوچه باغ از دوره قاجار واقع در کنار پارکینگ شرقی حرم حضرت معصومه(س)، 2 خانه تاریخی از دوره قاجار واقع در خیابان عماریاسر و خانه باغ درروستای وریچ از توابع کهک مربوط به دوره قاجار در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
وی با بیان این که یکی از ویژگی های این آثار نوع معماری اسلامی و ایرانی است گفت: نمای ایستگاه راه آهن به صورت آجری و ورودی بنا دارای سردرقوسی است همچنین تزیینات کاشیکاری در داخل ایوان ورودی و قوس قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: در طرح توسعه ای ایستگاه راه آهن می توان از آن به عنوان یکی از آثار تاریخی قم در جذب گردشگر استفاده کرد.
وی با تاکید بر این که هرگونه دخل و تصرف در آثار تاریخی ممنوع است گفت: اعمال ساخت و ساز غیرکارشناسانه و سلیقه‌ ای باعث نابودی آثار تاریخی می شود از این رو باید هر گونه اقدامی زیر نظرکارشناسان میراث فرهنگی قم صورت بگیرد.
کاوسی بیان داشت: طبق ماده 558 قانون مجازات اسلامی، هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از یک تا 10 سال محکوم می شود.
وی از مردم خواستار حفاظت از آثار تاریخی شد و گفت: اماکن تاریخی نشانگر هویت تاریخی و ملی است؛ از این رو مردم به عنوان حافظان آثار ملی باید در حفظ آثار سهیم باشند.
در استان قم حدود 360 اثر تاریخی به ثبت آثار ملی رسیده است.
/8138/ 6133/ خبرنگار: فرزانه پیری **انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.