به گزارش ایرنا از دفتر آیت الله مبلغی درقم، وی روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی بزرگداشت شیخ حرعاملی در لبنان خاطرنشان کرد: شیخ حر عاملی در زمینه حدیث، میان اخباری گری و اصول گرایی، پلی ماندگار و ارتباط دهنده در تاریخ را برقرار کرده است.
وی، اخلاق گرایی در فضای نقد علمی، نداشتن تعصب، تزریق عقلانیت به درون اخباری گری با حفظ چارچوب ها، داشتن نگاه هندسه آمیز به روایات و قدرت 'تحلیل مفهومی واژگان' را از ویژگی های شیخ حرعاملی دانست.
مبلغی ادامه داد: اگر نگاه عقلانی شیخ حر عاملی به حدیث نبود، رابطه حدیثی بین مجموعه اخباری و اصولی در ساحت اجتهاد در تاریخ یا اصلا شکل نمی گرفت یا به خوبی و به صورت معنادار کنونی بر قرار نمی شد.

*فقیهی توانمند در مهندسی معرفت
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شیخ حر عاملی به حق شخصیتی قابل مطالعه از زوایای مختلف است، گفت: یک زاویه مهم جهت مطالعه شخصیت شیخ حرعاملی، تمرکز بر خصوصیت 'ذهنیت هندسه ای قوی' او است، که این ویژگی کمتر در عالمان اتفاق می افتد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شیخ حرعاملی توانست با ذهنیت هندسه ای خود گام های مهمی را در راه فهم و کشف برخی از آنچه به عنوان مواد خام برای نظریه هرمی بودن قواعد فقهی لازم است، بردارد.
مبلغی با اشاره به مصداق بودن تاسیس نظریه هرمی بودن قواعد فقهی برای هندسه علم، گفت: تاسیس این نظریه نیازمند معلومات دقیق فقهی، معلومات دقیق کلامی، وجود یک ذهنیت هندسه ای و روش علمی از پیش تهیه شده دقیق برای تاسیس آن، می باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به خصوصیات شیخ حرعاملی گفت: شیخ حر عاملی فقیهی است که در فضای اخباری گری، هیچگاه در ادبیات خود در نقد اصولی ها اخلاق را فراموش نکرده و حتی بوی اهانت و بداخلاقی در مباحث علمی از او مشاهده نمی شود.
وی نداشتن تعصب را از دیگر خصوصیات شیخ حر عاملی دانست وگفت: با وجودی که او اخباری بود، ولی هیچگونه تعصبی از ایشان مشاهده نمی شود وحتی سخنانی از اصولیون را بدون رد بر آنها، نقل کرده و معلوم می شود آن دیدگاهها را قبول کرده است.
مبلغی اظهار داشت: شیخ حر عاملی با حفظ چارچوب های اخباری گری عقلانیت را به درون اخباری گری تزریق کرد.
وی ادامه داد: اگر نگاه هندسه آمیز او به روایات در کار نبود، امروزه تراث روایی برجا مانده از اخباریان برای ما نامانوس و غیرقابل استفاده بود و ایشان با نگاه دقیق خود و نفوذ در بدنه شیعه و بالاترین سطح اجتهاد، حدیث را در جایگاه خاصی قرار داد.
آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: شیخ حر عاملی، قدرت تحلیل مفهومی نسبت به واژگان داشت و هنگام روبرو شدن با واژگان به سرعت از آن عبور نمی کرد بلکه آنها را تحلیل می کرد و بسیاری از دیدگاه های موثر او به خاطر قدرت تحلیل واژگانی او می باشد.
شیخ محمد حسن حر عاملی، فقیه و محدث نامدار شیعه و صاحب کتاب وسائل الشیعة است. این کنفرانس روز گذشته در زادگاهش یعنی منطقه 'مشغرة' لبنان آغاز و امروز به پایان می رسد
در این کنفرانس شخصیت های مطرح و برجسته ای از کشورهای اسلامی حضور دارند.
شیخ محمد بن حسن حُرّ عاملی معروف به شیخ حر عاملی (1033 قمری در روستای «مشغره» از توابع جبع در لبنان - 21 رمضان 1104 قمری)، از علما و فقهای شیعه در قرن 11 هجری و مؤلف کتاب وسائل الشیعة است.
شیخ حر در شب جمعه 8 رجب سال 1033 هجری در روستای مشغره در منطقه جبل عامل لبنان دیده به جهان گشود.
وی در 21 رمضان 1104قمری در سن 71 سالگی در مشهد مقدس رحلت کردند و در ایوان یکی از حجره‌های حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
مهم‌ترین و ارزشمندترین اثر وی، کتاب وسائل الشیعه است که از زمان نگارش تاکنون، همواره مورد توجه و عنایت فقها و مجتهدان شیعه قرار گرفته است.این کتاب شامل احادیث منابع روایی شیعه مانند کتب اربعه و دیگر منابع حدیثی در مباحث فقهی می‌باشد. صاحب وسائل در این اثر 36 هزار روایت را با سند آن در موضوعات متعدد فقهی تحت عنوان یک باب آورده است.
7401/ 6133/ تنظیم: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.