به گزارش ایرنا، سوادآموزی به رشد و کمال انسان کمک می کند و شرایط را برای آگاهی انسان از تضادهای جامعه ای که در آن زندگی می کند، به وجود می آورد؛ سوادآموزی انسان ها را برای مشارکت در جامعه ترغیب می کند تا شرایط زندگی مناسبی ایجاد کنند.
یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تدبیر امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی در کشور تشکیل شد و در حال حاضر ریشه کنی بی سوادی یکی از دغدغه های مهم مسئولان کشور است.
حضرت امام خمینی(ره) در سخنان خود به مناسبت تاسیس نهضت سوادآموزی فرمودند: «از جمله حوایج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش برای همگان است. مع الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی».
مجموع اقدامات و برنامه های دولت یازدهم برای ریشه کنی بی سوادی، نشان از رشد 10 برابری سوادآموزی نسبت به دولت قبل دارد، طبق آمارهای رسمی، رشد سوادآموزی در چهار سال گذشته 2.75 درصد بوده است.
بر اساس برنامه ششم توسعه، اولویت فعالیت های سوادآموزی، باسوادی گروه سنی 10 تا 49 سال است که بر این اساس 95.4 درصد از جمعیت قم در این گروه سنی باسواد هستند؛ همچنین باسوادی در جمعیت مردان در گروه سنی 10 تا 49 سال 96.9 درصد و در جمعیت زنان 95.1 درصد است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم به مناسبت هشتم سپتامبر ، ۱۷شهریور - روز بین المللی سوادآموزی با برگزاری میزگردی با حضور چهار چهره موفق نهضت سوادآموزی به بررسی عوامل موفقیت آنان در طی مراحل علمی بالا و رسیدن به جایگاه های مدیریتی پرداخته است.

** روح الله ذوقی احسان دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است؛ وی معلول توانمندی است که از سن 11 سالگی وارد دوره های نهضت سوادآموزی شده و پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی، اکنون مدیر و موسس بیش از پنج موسسه و شرکت مختلف است.
وی در این میزگرد با بیان این که ورود به نهضت سوادآموزی فرصتی برای رشد و شکوفایی من بود، گفت: نهضت سوادآموزی به دلیل داشتن فضایی خاص انرژی محصلان را مضاعف می کرد و مسئولان این نهاد نیز در روحیه دادن به دانش آموزان تلاش بسیاری می کردند.
وی افزود: به دلیل مشکلاتی که در نهضت سوادآموزی برای درس خواندن داشتم به ویژه شرایط جسمی که رفت و آمد من را با سختی مواجه کرده بود، انگیزه ام برای اتمام دوره های تحصیل بیشتر شد.
وی با بیان این که از سن هفت سالگی قالیبافی می کردم، تاکید کرد: زمانی که سوادآموزی را شروع کردم، به دلیل اراده و انگیزه قوی، انتظار کسب موفقیت ها را داشتم و معتقدم انسان ها می توانند کارهای بزرگ را در شرایط دشوار انجام دهند.
ذوقی گفت: همواره سعی کرده ام خلاء را در وجود خودم جبران کنم و به دیگران نیز روحیه بدهم که می توانند روزهای از دست داده را با تلاش جبران کنند و به اهدافشان برسند.
وی بیان کرد: انسان هایی که با سختی بزرگ می شوند علاوه بر این که در مواجهه با مشکلات عقب نشینی نمی کنند، باعث انرژی مثبت در اطرافیان و تحولات اساسی در جامعه خود می شوند.
وی گفت: باسوادی نگاه من را به جامعه تغییر داد و توانستم الگویی برای دیگران باشم تا بدانند که با توکل بر خدا و همت مضاعف می توانند درس بخوانند و به جایگاه های بهتری برسند.
ذوقی افزود: بسیاری از اطرافیانم با الگوگیری از من تحصیلات را شروع کردند و خوشحالم که امروز بیش از 500 تن از معلولان استان قم درحال تحصیل در رده های علمی بالا هستند و برخی نیز توانسته اند در ادارات دولتی شاغل شوند.
وی گفت: ضمن این که مسئولان باید بستر مناسب برای سوادآموزی و افزایش مهارت سوادآموزان را مهیا کنند، مردم نیز باید خودشان با احساس وظیفه تلاش کنند تا مشکلات را از پیش رو بردارند.

**محمدعلی میرزاخانلو، دارای مدرک کارشناسی زبان انگلیسی و دانشجوی کارشناسی ارشد است؛ وی 27 سال سابقه تدریس درمدارس، مراکز حوزوی، دانشگاهی و آموزشگاه های آزاد زبان دارد و مدرس کلاس های ضمن خدمت فرهنگیان می باشد.
وی در این میزگرد گفت: در سن 14 سالگی درس خواندن را در کلاس های نهضت سوادآموزی آغاز کردم و خدا را شاکر هستم که با وجود مشکلاتی که شروع تحصیل در بزرگسالی دارد، توانستم به اهدافم دست یابم.
وی افزود: از آغاز تحصیل تا گرفتن مدرک لیسانس، 11 سال و نیم طول کشید و با توجه به این که پدر و مادرم بی سواد بودند، در این سال ها تمام امور مربوط به تحصیل را خودم شخصا پیگیری و حل می کردم.
میرزاخانلو گفت: انگیزه و علاقه ای که دانش آموزان در کلاس های نهضت دارند، باعث می شود پیشرفت این افراد و هدفگذاری آنان برای آینده، بیشتر و بهتر از سایر دانش آموزان در مدارس عادی باشد.
وی به مزیت های باسوادی اشاره و اضافه کرد: به طور حتم سواد و آگاهی در تربیت فرزندان بسیار تاثیرگذار است و باعث مفید بودن فرد در جامعه و بهبود جایگاه او در اجتماع می شود.
وی گفت: سعی کرده ام با شغل تدریس نسبت به اشاعه فرهنگ سوادآموزی تلاش کنم و با تعریف گذشته خود برای محصلان، تلاش می کنم تا انگیزه بیشتری در آنان به وجود آورم و باعث جذب افراد به سمت تحصیلات عالی شوم.
میرزاخانلو با تاکید بر لزوم ارج نهادن به قشر فرهنگی جامعه، گفت: از مسئولان انتظار می رود نسبت به فرهنگیان توجه بیشتری داشته باشند و مشکلات معیشتی این قشر را حل کنند تا دغدغه آن ها فقط در مسائل آموزشی و تدریس باشد.
وی با اشاره به این که رشد فرهنگی جامعه بسیاری مشکلات را حل می کند، ادامه داد: این طرز تفکر که گروه فرهنگی جامعه مصرف کننده است، اشتباه می باشد و اگر به مسائل معیشتی آنان اهمیت داده نشود، افرادی جایگزین می شوند که در حدی که پول می گیرند کار می کنند.
وی افزود: زمانی که فرهنگ و سواد شهروندان ارتقا یابد، به طور حتم زندان ها، دادگاه ها و بازداشتگاه ها خلوت می شود و هزینه دولت برای مبارزه با فساد کاهش می یابد.
میرزاخانلو با اشاره به این که بهترین تغییرات و تحولات در زندگی، آموزش و یادگیری است، گفت: افراد بی سواد باید هر چه زودتر با امید و پشت کار بیشتر تحصیلات را شروع کنند و مطمئن باشند در کاری که خداوند یاری گر آن هاست، موفق می شوند.

** عباس محمدی دارای مدرک کارشناس ارشد مدیریت است که در سازمان زندان های قم شاغل می باشد؛ وی با وجود مخالفت های اطرافیان توانسته است دوره های نهضت سوادآموزی را با موفقیت بگذراند و وارد دانشگاه شود.
وی با بیان این که در تحصیل با مخالف های پدرم مواجه بودم، گفت: با وجود تمام مشکلات توانستم درس بخوانم و سواد تاثیری مثبتی بر شخصیت فردی و زندگی اجتماعی من گذاشت.
وی افزود: در دهه 70 شرایط تحصیل بسیار دشوار بود، ولی معتقد به شعار «خواستن توانستن است» بودم و در شرایط سخت ناممکن ها را ممکن کردم.
محمدی اضافه کرد: زمانی که مدرک دیپلم و پس از آن لیسانس را گرفتم، ذهنیت خانواده و اطرافیان نسبت به توانمندی انسان ها تغییر و تلاش کردند با الگوبرداری از من به تحصیل بپردازند.
وی با بیان این که نگاه فرد بی سواد و باسواد مانند تاریکی و روشنایی است، گفت: فرد بی سواد در تاریکی ها زندگی می کند و درک درستی از محیط پیرامون خود نمی تواند داشته باشد، ولی فرد باسواد توانایی فهم و تحلیل بسیاری از مسائل را در زندگی دارد.
محمدی با اشاره به اشتغالش در سازمان زندان ها، گفت: انسان های کم سواد و بی سوادی بسیاری به دلیل آگاهی نداشتن مرتکب جرم شده اند، امیدوارم شرایط مناسب برای سوادآموزی به همه اقشار جامعه به ویژه مددجویان زندان ها فراهم شود تا این افراد نیز به درک درستی از زندگی برسند.
وی افزود: از مسئولان درخواست دارم تا نسبت به مناطق حاشیه ای و محروم شهرها و روستاها توجه بیشتری داشته باشند تا با فراهم کردن امکانات، مردم این مناطق به حق قانونی خود که بهره مندی از سواد است، دست یابند.
وی تاکید کرد: با توجه به تکنولوژی های امروزی امکان تحصیل و سوادآموزی از راه های مختلف به ویژه غیرحضوری فراهم شده است و دیگر کسی نباید نگران مشکلات حضور در کلاس باشد.

** خدیجه فلاح دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی است؛ وی در محیطی تحصیل کرده که درس خواندن دختر را خوب نمی دانستند. وی اکنون به عنوان معاون پرورشی در آموزش و پرورش استان قم خدمت می کند.
وی در این میزگرد گفت: در هفت سالگی امکان تحصیل برایم فراهم نشد و فقط در بازی با هم سن و سالان خود از روی کتاب آنان ، مطالبی را حفظ می کردم.
وی با بیان این که از 9 سالگی وارد کلاس های نهضت سوادآموزی شدم، بیان کرد: با وجود این که با مخالفت اطرافیانم نسبت به تحصیل دختران مواجه شدم ولی مصمم به ادامه تحصیل بودم و در کنار کارهای هنری و قالیبافی، درکلاس های نهضت سواد آموزی، مدارس شبانه روزی و یا به صورت غیرحضوری درس را ادامه دادم.
فلاح خاطرنشان کرد: حتی دوره دبیرستان را به صورت پنهانی و شب ها زمانی که همه در خواب بودند، خواندم تا مخالفت های اطرافیان مانع تحصیل من نشود.
وی بیان کرد: پس از قبولی در کنکور، به دلیل علاقه ای که به معلمی داشتم در تربیت معلم درس خواندم و به شغل مورد نظر خود دست یافتم و خدا را شاکرم که موفق تر از افرادی هستم که در مدارس روزانه درس خوانده اند.
وی افزود: اگر به حرف دیگران گوش می دادم و درس نمی خواندم، امروز در این جایگاه نبودم و شرایط زندگی مناسبی نداشتم.
فلاح با اشاره به این که طرز رفتار و گفتار افراد باسواد و بی سواد متفاوت است، ادامه داد: افراد بی سواد نمی توانند کتاب بخوانند و صرفا از زندگی دیگران الگوبرداری می کنند.
وی با بیان این که بازماندگان از تحصیل باید بدانند که باسوادی در هر سنی لازم است، گفت: همواره سعی کرده ام والدین بی سواد دانش آموزان را نسبت به اهمیت و لزوم تحصیل آگاه و آن ها را به حضور کلاس های نهضت سوادآموزی تشویق کنم.

** معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش قم نیز در پایان این میزگرد گفت: 120 تن در استان قم شناسایی شده اند که تحصیلات خود را در نهضت سوادآموزی گذرانده و مدارج بالای علمی را کسب کرده اند.
حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا افزود: بر اساس سرشماری سال 95، در استان قم 120 هزار تن در گروه سنی 6 سال و بالاتر و 34 هزار تن نیز در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواد هستند.
وی با بیان این که اولویت فعالیت های سوادآموزی، آموزش افراد بی سواد در گروه سنی 10 تا 49 سال است، افزود: از سال 90 تا 95، باسوادی در گروه سنی 10 تا 49 استان قم، 2 درصد رشد یافته است و در حال حاضر 95.5 درصد در این گروه سنی باسواد هستند.
قاسمی نیا بیان کرد: اگر بخواهیم بی سوادان و کم سوادان به حداقل مهارت خواندن و نوشتن دست یابند باید شبکه ملی آموزش زنان خانه دار که به عنوان مهم ترین و موثرترین رکن گروه بزرگسالان کشور است، تشکیل شود.
وی اضافه کرد: تشکیل این شبکه می تواند در راستای تربیت خانواده های اسلامی و ایرانی و تحقق سیاست های کلی خانواده کارآمد باشد.
وی گفت: برنامه ریزی و پیگیری جدی مسئولان و مدیران اجرایی کلان کشور برای پیاده کردن دستورات رهبر معظم انقلاب در زمینه نهضت سوادآموزی، ایجاد معاونت یا مشاور رئیس جمهوری ویژه سوادآموزی، تهیه و تصویب قانونی مدون و منسجم در مجلس برای تشویق بی سوادان، ورود جدی رسانه ها و مراکز فرهنگی، تبلیغی و آموزشی نسبت به تحقق اهداف سوادآموزی از دیگر راه های کاهش بی سوادی است.
قاسمی نیا، تعیین مرجع قانونی با حمایت دولت برای شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان تارک میان پایه تحصیلی و کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل، تولید محتوای کاربردی آموزشی ویژه افراد کم سواد غیرمحصل بزرگسال از دیگر راهکارها برشمرد.
وی با بیان این که زیربنای تحول در آموزش و پرورش و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ریشه کن کردن بی سوادی است، ابراز امیدواری کرد: با کار جهادی در راستای سوادآموزی گام برداریم تا روز به روز وضعیت استان قم در این زمینه ارتقا یابد.
/2085/ 6133/ گزارش از: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.