به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی عصر چهارشنبه دردیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه های علمیه دارای مراکز علمی و پژوهشی، مجله و نشریات حوزوی، مراکز آموزشی و تخصصی، مراکز فرهنگی، انجمن های علمی، حدود 600 مدرسه های استانی دارای ظرفیت های قوی و مهم می باشد.
وی بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی، کانون های فرهنگی و هنری نیز از مراکز مهمی است که باید از ظرفیت آنها در حوزه فرهنگ دینی بیشتر استفاده شود.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: باید در عرصه هنر با حفظ موازین شرعی خوب استفاده شود و در این زمینه می توان قلمروهایی را برای نشاط نسل جوان گشود بدون اینکه کوچکترین عبوری از خطوط قرمز داشته باشیم.
اعرافی گفت: ما نیاز به نگاه های شسته و رفته فقهی و فلسفی و تولید نظریه در عرصه فرهنگ داریم که این از رسالت حوزه های علمیه است.
مدیرحوزه های علمیه سراسرکشور خطاب به سید عباس صالحی گفت: نگاه حوزه علمیه به وزارت شما مثبت است و آماده هر گونه همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.
امام جمعه موقت قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فعلی حوزه گفت: بر اساس مطالبات و نیازها، منشور حوزه علمیه تدوین و اولویت های کاری را در قالب حدود 530 عنوان مشخص شده و در بین معاونت ها نیز برای برنامه ریزی و عملیاتی شدن، تقسیم کاری شد.
وی ادامه داد: ما حدود 30 الی 40 هزار طلبه در حوزه علمیه قرار داریم که یک برنامه را دنبال می کنند، عده ای نقد داشته و برخی نیز موافق این روش هستند.
اعرافی گفت: در زمینه وقف و منابع پایدار و نظام شورای آموزش، شناسایی درس های خارج و ...کارهای خوبی انجام شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: فعالیت های حوزوی و پژوهشی بنده در حوزه های علمیه می تواند پشتوانه خوبی برای حوزه فرهنگ باشد و می توانیم از ظرفیت حوزه به نحو مطلوبی استفاده کنیم.
سید عباس صالحی اظهار داشت: ما در کشور در کنار مشکلات فرهنگی و اجتماعی، ظرفیت های بالایی هم داریم ولی مجموعه هایی که در این زمینه فعال هستند در کنار هم قرار ندارند.
وی ادامه داد: نیازمند تحولات زیرساختی هستیم، انتظاری که از آمدن بنده به وزارتخانه حساس ارشاد هست در حقیقت ایجاد یک تعامل قوی بین وزارت ارشاد با علما و حوزه های علمیه می باشد.
صالحی بیان داشت: اگر در زمینه سهم ارشاد از برنامه های کلان فرهنگی نگاه کنیم نقش ما بیشتر مجوز دادن و یا نظارت کردن است، اینکه در فضای ارشاد بتوانیم در جاهایی نقش تصمیم ساز داشته باشیم مغفول است و بیشتر کارگزار اجرایی است.
وی ادامه داد: اگر وزارت ارشاد بخواهد نقش سیاستگذار فرهنگی را پیدا کند حوزه و ارشاد می توانند نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای داشته باشند.
صالحی خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد در هشت حوزه دین، فرهنگ، هنر، رسانه، آموزش و پژوهش، فضای مجازی و... فعال است و در این زمینه نقطه های تماس ما حوزه های علمیه بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ و شاخه های آن می توان درختواره ای از موضوعات تعاملی بین حوزه و ارشاد تعریف کرد، تعامل بر مساله های مشترک اجتماعی نیز بسیار زیاد است.
وی گفت: صیانت و تعالی سبک زندگی اسلامی، حمایت از فعالیت های هنری و اینکه ایران با هویت ایرانی اسلامی در منطقه و جهان معرفی شود از اهداف برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی است که در ذیل آن 14 مساله و 46 برنامه همراه با چالش ها و فرصت ها مطرح شده است.
وی ادامه داد: ما اگر مسیر را بر اساس مبنا و برنامه طی کنیم، تا پایان شهریور، نقطه های تماس ما با حوزه از سه هدف، چهارده مساله و 46 برنامه مشخص خواهد شد.
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.