به گزارش ایرنا از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله سید محمد سعیدی روز سه شنبه در دیدار مدیران مراکز اردویی سپاه پاسداران و اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر افزود: رویکرد بازسازی واقعه غدیر بر اساس آیات قرآن می‌تواند از آسیب‌ها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: کار برای غدیر، کاری پیامبر گونه است و هر وقت واقعه‌ای بخواهد در قالب هنر اجرا شود امکان اعمال سلایق مختلف به وجود خواهد آمد و خلاءهایی ایجاد خواهد شد که اگر دقت کافی وجود نداشته باشد می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد، به همین منظور باید بر اساس واقعیات و مستندات واقعی عمل شود.
امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: در حرکت های هنری و نمایشی برکت های بسیاری وجود دارد که در حرکت‌های ایستایی وجود ندارد که درتاریخ نمونه آن بسیار وجود دارد.
وی افزود: امام رضا(ع) در حرکت خود از مدینه به سمت خراسان در قالب رفتار خود معارف الهی را به جامعه انتقال و به مخاطبان آموزش می‌دادند و این حرکت نمونه بارزی از اینگونه حرکت های نمایشی و رفتاری در آن زمان بود.
سعیدی با تاکید بر این که حرکت حضرت معصومه(س) نیز مصداق بارزی برای نمایش معارف الهی بود، عنوان کرد: امروز برکت های این بانوی بزرگ اسلام عالم‌گیر شده است و تمامی حرکت های بانوی کرامت می تواند برای زنان الگو باشد.
وی گفت: واقعه غدیر بعد از رحلت نبی گرامی اسلام توسط مخالفان و دشمنان به سرعت تحریف شد به همین علت باید با نمایش دادن واقعه غدیر در قالب یک نمایش هنری زلال، طبع پسند، بدون انحراف، تحریف و حاشیه و با ملایمت صورت گیرد تا دل‌ها به سوی این واقعه جذب شود.
وی در پایان تاکید کرد: باید مساله ولایت به روش مناسب و ماندگار به جامعه و مخاطبین انتقال داده شود تا از تحریف آن جلوگیری شود.

** بازسازی واقعه غدیر بین المللی شود
آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر با اشاره به این که اکمال دین، اتمام نعمت و ولایت از مسائل پر اهمیت در واقعه و عید غدیر است، گفت: بازسازی واقعه غدیر بین المللی شود.
وی با بیان این که ستاد بازسازی غدیر نقش پررنگی در احیاء این واقعه عظیم اسلامی می تواند ایفا کند، بر حضور اعضای این ستاد در احیای مسائل فرهنگی و ارزشی تاکید کرد.
آیت الله علوی گرگانی با بیان این که براساس سخنان معصومین(ع) فاصله بین حق و باطل، چهار انگشت است، اظهار داشت: در جامعه اسلامی حقوق زیادی وجود دارد، یکی مساله غدیر است؛ مردم باید بدانند در روز غدیر چه اتفاقی افتاده و بازسازی غدیر می تواند این اتفاق مهم را رقم بزند.
وی با اشاره به این که فعالیت هایی مانند برگزاری خطبه و زیارت غدیریه، برای معرفت افزایی به واقعه غدیر کافی نیست، افزود: غدیر موضوع بزرگ و پر اهمیتی است و در این واقعه مسائلی مانند ولایت، نماز و عید غدیر نهفته است.

** بازسازی واقعه غدیر با مشارکت اهل سنت در برخی مناطق مرزی
دبیر ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیر نیز در این دیدارها گفت: ستاد بازسازی واقعه غدیر به دنبال این بوده که بتواند از ظرفیت‌های مردمی به شیوه مطلوب استفاده کند، به همین علت برنامه‌های این ستاد رنگ و بوی خاصی دارد و در مناطق اهل سنت نیز مثل استان هرمزگان این واقعه توسط خود اهل سنت و اهالی منطقه اجرا می شود.
سردار یعقوب سلیمانی افزود: ستاد بازسازی مردمی واقعه غدیر از سال 1389 فعالیت خود را در قم آغاز کرده و پایه‌گذاری این فعالیت هنری نمایشی در قم انجام شده است.
دبیر ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیر افزود: تعداد مخاطبینی که در بازسازی واقعه غدیر مشارکت دارند به لطف و عنایت حضرت امیرالمومنین(ع) سال به سال افزایش یافته است و امروزه بازسازی نمایشی واقعه غدیرخم تبدیل به یک فرهنگ در میان عام مردم شده به طوری‌که هرساله در جای جای میهن اسلامی مردم با شکل خودجوش با امکاناتی که در اختیار ستاد می گذارند ما را در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری یاری می رسانند.
وی گفت: در خارج از مرزهای ایران نیز با همکاری بنیاد بین‌المللی غدیر در کشورهایی مثل لبنان و سوریه با توجه با شرایط زمانی و مکانی این برنامه اجرا می‌شود که خوشبختانه توانسته است برکت های بسیاری را به دنبال داشته باشد.
اعضای بنیاد بین المللی غدیر نیز روز گذشته در سفر به شهر مقدس قم با حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی از مراجع تقلید و حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت و گو کردند.
غدیرخم نام ناحیه ‌ای میان مکه و مدینه است که حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام، در 18 ذی‌الحجه سال 10 هجری قمری، حضرت علی بن ابی طالب(ع) را به عنوان وصی، برادر و جانشین خود از طرف خدا اعلام کرد که سالروز این واقعه به عید غدیر شهرت دارد.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.