به گزارش ایرنا، منطقه پردیسان قم در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به منطقه هشتم شهرداری قم تبدیل شد.
این منطقه در سرشماری سال 1390، 44 هزار و 780 تن جمعیت داشت ولی با احداث و تکمیل مسکن مهر، هم اکنون بیش از 200 هزار تن در آن ساکن هستند.
از آنجا که این منطقه به صورت مجتمع های مسکونی در قالب واحدهای متعدد ساخته شده، در مورد اصلی ترین زیرساخت آن یعنی تخلیه فاضلاب تدبیری اندیشده نشده است.
امروزه در برخی محله های این شهرک شاهد جاری شدن فاضلاب در مسیر خیابان ها، درون مجتمع و یا روان شدن در جوی های حفر شده در خارج از مجمتع هستیم که فضای بسیار رقت باری را در اذهان تداعی می کند.
ساکنان برخی مجتمع های مسکونی سال ها با بوی بد و آزار دهنده فاضلاب های رها شده در درون مجتمع ها عادت کرده اند ولی اکنون از خود می پرسند بعد از سال ها از افتتاح مسکن مهر، تا چه زمانی باید شاهد چنین صحنه های دون از شان خود باشند.

** ساکنان پردیسان: مشکلات فاضلاب و بوی آزاردهنده دیگر قابل تحمل نیست
علی مطهری ساکن در مجتمع حافظ چهار پردیسان قم در خیابان شجاعت می گوید: تاکنون دهها چاه در محوطه این مجتمع حفر شده است ولی به سرعت شاهد پر شدن آن هستیم و امروز راهی جز اتصال به فاضلاب شهری وجود ندارد.
وی اظهار داشت: از فاصله پرشدن یک چاه تا حفر چاه جدید، باید کودکان و ساکنان مجتمع شاهد بوی آزاردهنده فاضلاب و جمع شدن حشرات موذی باشند.
سعید رضایی از دیگر شهروندان ساکن پردیسان قم گفت: هزینه تخلیه یک چاه و حفر چاه جدید حدود 50 میلیون ریال برای افراد مجتمع که بیشتر از قشر ضعیف هستند، می باشد.
وی ادامه داد: امروز بعد از 10 سال از احداث مسکن مهر، دیگر هیچ دلیلی برای تعلل مسئولان جهت رفع مشکل فاضلات منطقه پردیسان پذیرفته نیست.
سعیده خدادادی از دیگر ساکنان پردیسان می گوید: ساکنان طبقه اول مجتمع های مسکونی بیشتر از سایر اعضاء از وضعیت آزاردهنده فاضلاب آسیب می بینند.
وی پیشنهاد داد: مسئولان شهرداری، استانداری، راه شهرسازی و آب و فاضلاب از این مجتمع ها بازدید کنند و لحظه ای خود را جای این خانواده ها قرار دهند و با همفکری مردم، برای این معضل چاره اندیشی کنند.
علی نوری از دیگر ساکنان پردیسان با گلایه از مسئولان گفت: حفر چاه های متعدد در حیاط مجتمع های مسکونی، خطر ریزش را دوچندان کرده است، از سوی دیگر در زمان حفر چاه، برای کودکان خطرات بسیاری به وجود می آید.
وی گفت: با توجه به این که ساکنان، از حیاط مجتمع به عنوان پارکینگ خودرو نیز استفاده می کنند حفر متعدد چاه ها، می تواند خطرات ریزش را بالا ببرد.
حسین رضایی از دیگر ساکنان پردیسان گفت: مشکلات پردیسان در زمینه حمل و نقل، جاده، آسفالت نشدن خیابان ها، نبود کلانتری در مسکن مهر و غیره تا حدودی قابل تحمل است و ولی وضعیت فاضلاب این منطقه بسیار آزار دهنده است.
وی گفت: چند تن از ساکنان به دلیل وضعیت نامناسب فاضلاب، مجتمع را ترک و ناچار به درون شهر کوچ کرده اند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شاهد مشکلات و معضلاب زیست محیطی در پردیسان خواهیم بود.
اکرم رمضانی از دیگر ساکنان پردیسان می گوید: به خاطر جاری شدن فاضلاب در مجتمع ها، شاهد برخی حشرات و موجواد زنده مضر مانند موش، سوسک، مگس و سایر حشرات ریز هستیم و این وضعیت به خاطر آلودگی خطر بیماری را افزایش می دهد.
مسئولان استان قم در گذشته نسبت به وضعیت فاضلاب استان قم ابراز نگرانی کرده و حتی از اولویت های خود برای رفع این مشکل خبر داده بودند.
معضل فاضلاب پردیسان در دویست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم نیز مورد بحث قرار گرفت و سید مهدی مقیمی از اعضای شورای شهر که خود عضو هیات مدیره برخی مجتمع پردیسان است، سوال کرد: با توجه به این که مردم پردیسان حق فاضلاب پرداخت کرده‌اند چه تصمیمی برای حل مشکل آن‌ها اتخاذ شده است؟
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم برای بررسی این موضوع بعد از بررسی های میدانی و گفت و گو با تنی چند از ساکنان منطقه پردیسان، راهکارهای رفع این مشکل و پیامدهای آن را از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار داد.

** هشدارهای مرکز بهداشت قم
حمید غلامحسینی مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه به مدیران مجتمع های مسکونی شهرک پردیسان هشدار داد: در صورتی که گزارشی از وضعیت سرریز شدن چاه های فاضلاب و رعایت نکردن اصول بهداشتی به مرکز بهداشت ارائه نشود و یا بازرسان چنین چیزی را مشاهده کنند، مدیر و اعضای هیات مدیره را به دادگاه معرفی خواهد کرد.
وی ادامه داد: به تازگی جلسات مشترکی با مرکز بهداشت، آب و فاضلاب و شهرداری مبنی بر شناسایی این مشکلات برگزار شده و قرار شد در مرحله اول توسط شهرداری به افراد مقصر اخطار داده شود و اگر اصلاح نکردند با نامه هر سه ارگان، به دادگاه معرفی شوند.
وی گفت: طبق قانون آپارتمان، مدیر مجتمع مسکونی از محل دریافت شارژ ماهیانه باید وضعیت فاضلاب را ساماندهی کند و اگر مدیر کوتایی کند و یا یکی از ساکنان از پرداخت شارژ در این زمینه خودداری نماید ما می توانیم او را به دادگاه معرفی کنیم.
غلامحسینی اضافه کرد: با وضعیت بهداشتی مردم نمی توان شوخی کرد و در صورت تماس مردم با سامانه 190، در اسرع وقت توسط بازرسان بررسی و پیگیر موضوع خواهیم بود تا امنیت و سلامت مردم تحت شعاع قرار نگیرد.

** محیط زیست و معضل فاضلاب پردیسان قم
اسماعیل احمدی زاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم نیز دراین زمینه گفت: باید تلاش شود تا سیستم اصلی فاضلاب شهری پردیسان هر چه زودتر راه اندازی شود ولی به دلیل برخی موانع و مشکلات، فعلا مقرر شد، برای مکان های حاد و بحرانی به صورت طرح آزمایشی، سیستم متوسط محلی منطقه ای از نظر تصفیه برای آن در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: محیط زیست بر اجرایی شدن این اقدام نظارت خواهد کرد ولی همه دستگاه ها باید برای جلوگیری از پیامدهای زیست محیطی فاضلاب پردیسان، همکاری کنند.
احمدی زاده گفت: تنها در صورتی که خروجی فاضلاب و پساب طرح در حال اجرای فعلی، در خط استاندارد زیست محیطی قرار بگیرد ما آن را تایید می کنیم ولی اصل باید بر این باشد که سیستم اصلی و مرکزی شهرک پردیسان راه بیفتد و مشکلات شبکه و اعتبارات آن تامین شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر این راهکار موقت در حال انجام است و در جایی که فاضلاب جاری شود آلودگی های میکروبی و بیماری های زیادی را به همراه خود دارد و باید هرچه زودتر این معضل برطرف شود.

** شورای پنجم و معضلات پردیسان
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد آتش زر از اعضای دوره پنجم شورای اسلامی شهر قم نیز گفت: بحث فاضلاب پردیسان در حوزه کاری شهرداری نیست ولی شورای پنجم قبل از استقرار از شهرک پردیسان بازدید و ابعاد مختلف موضوع را بررسی کرده است.
وی ادامه داد: اعضای شورای پنجم در ارتباط با رفع مشکل فاضلاب با شهردار قم رایزنی کرده و دنبال راهکار هستیم و در صورت نیاز حاضر به مساعدت با دولت برای رفع این معضل بزرگ از مردم پردیسان خواهیم بود.
وی گفت: شورای پنجم این مساله را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

** شهرداری و معضل فاضلاب پردیسان
امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز به ایرنا گفت: مساله فاضلاب خام پردیسان مربوط به نهادهای دیگر است و شهرداری در این زمینه مسئولیتی ندارد.
وی گفت: شهرداری در زمینه تصفیه فاضلاب ها و استفاده از پساب ها برای آبیاری فضای سبز مسئولیت دارد ولی معضل اصلی فعلی را باید شرکت آب و فاضلاب استان قم برطرف نماید.

** شرکت آب و فاضلاب قم متولی اصلی
علیجان صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مشکل فاضلاب مردم پردیسان، ابراز امیدوای کرد که این مشکل تا پایان دولت دوازدهم برطرف شود.
وی افزود: مطالعات طرح احداث یک پکیج فاضلاب برای شرایط حاد و بحرانی منطقه انجام شده و سرمایه گذار آن نیز مشخص شده است و برای رفع این مشکل یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
وی با بیان این که همه دستگاه ها باید برای رفع مشکل مردم پردیسان همکاری کنند، گفت: اکنون قسمت هایی از پردیسان به شبکه فاضلاب اتصال پیدا کرده است ولی در مسکن مهر به دلیل جانمایی نامناسب، کار با دشواری همراه می باشد.
صادق پور خاطرنشان کرد: احداث چاه های جدید در مسکن مهر برای فاضلاب جواب نمی دهد، شرکت آب و فاضلاب همیشه پیگیر راه اندازی شبکه فاضلاب این شهرک هست ولی نیاز به همکاری سایر نهادها دارد.
وی ادامه داد: هنوز زمین احداث شبکه فاضلاب پردیسان توسط راه و شهرسازی واگذار نشده است، ما از طریق بخش خصوصی اقدام هایی انجام شده و سرمایه گذاری های صورت گرفته است ولی هیچ شخصی در استان حاضر نشد که پساب این فاضلاب را از سرمایه گذار خریداری کند.
صادق پور بیان داشت: شرکت آب و فاضلاب استان قم به خاطر رفع مشکل تعدادی از واحدهای مسکونی پردیسان، از محل اعتبارات شرکت در حال احداث پکیج فاضلاب است و به زودی بخشی از مشکل حل می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه برای نگهداری پساب های فاضلاب و پکیج جدید، هنوز شخصی حاضر به همکاری با ما نشد و انتظار این است هم مردم در این حوزه کمک کنند و هم دستگاه هایی هایی مانند راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست و بخش های صنعت کمک کنند تا پروژه زودتر راه اندازی شود.
صادق پور گفت: مسئولان در این رابطه وعده‌های بسیاری داده‌اند اما اقدام مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است.
پیش از این، محسن بهشتی معاون عمرانی استانداری قم در سخنانی گفته بود: بیشتر مشکلات مسکن مهر زیرساختی است. یکی از مهم‌ترین اقدام هایی که بتازگی انجام دادیم این است که قرار شده تا پنج سال آینده با صرف هزینه حداقل یک هزار میلیارد ریال، یک سایت 35 هکتاری در محور قم - اراک برای تامین تصفیه خانه شبکه فاضلاب پردیسان در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد تا با استحصال پساب فاضلاب شهری حداقل فضای سبز شهری با کمترین هزینه و بیشترین سرعت تامین آب شود.
سید حسن رضوی معاون برنامه‌ریزی استانداری قم نیز در سال جاری طی سخنانی با اشاره به مشکلات منطقه پردیسان گفت: فاضلاب در منطقه پردیسان اکنون در معابر هم جاری می‌شود، توجه نکردن به این مشکل تبعات بهداشتی و اجتماعی را به دنبال دارد، تکمیل پروژه فاضلاب منطقه پردیسان با اعتبارات کنونی زمان زیادی می‌برد، به همین دلیل باید هم به شکل جامع و هم به شکل اضطراری مشکل فاضلاب این منطقه را حل کنیم.

** معضل فاضلاب پردیسان قم با احداث تصفیه خانه های کوچک حل می شود
فرماندار قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به معضل شدید فاضلاب در برخی محله های شهرک پردیسان قم گفت: حل مشکل فاضلاب این منطقه از طریق حفر چاه و ایجاد تصفیه خانه های کوچک امکان پذیر است.
رضا سیار اظهار داشت: طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری قم عملیات احداث تصفیه خانه و شبکه جمع آوری فاضلاب شهری شهرک پردیسان به یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: به منظور استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی فراخوانی انجام شد ولی تاکنون شخصی حاضر به سرمایه گذاری در این طرح نشده است.
رئیس کمیته برنامه ریزی شهرستان قم با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از سوی استاندار، مجمع فرمانداری و سایر مسئولان از محله هایی که به نوعی درگیر این مشکل هستند، اضافه کرد: موضوع معضل فاضلاب در برخی از محله های پردیسان مانند خیابان شجاعت به شدت وجود دارد و ما از این بابت شرمنده مردم هستیم.
سیار با اشاره به وعده داده شده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در جریان دیدار مردمی استاندار و هیات همراه از این منطقه در ایام دهه فجر سال 95 افزود: مشکل بوجود آمده از طریق حفر 2 حلقه چاه و ایجاد پکیج های فاضلاب عملیاتی کوچک و اقتصادی که به صورتی متفاوت از مدل تصفیه خانه جامع شهرها است رفع می شود و با توجه به هزینه 15 میلیارد ریالی آن مقرر شد سازمان برنامه و بودجه 10 میلیارد ریال آن را تامین و پنج میلیارد ریال نیز از طرف آبفای شهری اختصاص پیدا کند.
وی با بیان این که احداث فضای سبز یکی از مطالبه های مهم ساکنان پردیسان است، افزود: پساب حاصل از این تصفیه خانه ها که به طور کامل مورد تائید اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز است علاوه بر جبران مبلغی که امکان تحقق آن برای احداث تصفیه خانه های جامع و بزرگ وجود ندارد، برای توسعه فضای سبز نیز بسیار موثر است.
7401 / 1175 گزارش: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.