علیرضا یاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: امسال باید 16 هزار و 300 دانش آموز پایه نهم متوسطه اول برای ورود به مقطع متوسطه دوم انتخاب رشته کنند و وارد شاخه نظری یا هنرستان ها شوند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان می توانند در شاخه نظری، رشته های ریاضی، تجربی و انسانی را انتخاب کنند که از میان دانش آموزان ثبت نام شده تاکنون، 45 درصد رشته انسانی، 44 درصد رشته تجربی و 11 درصد نیز رشته ریاضی را انتخاب کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند ثبت نام تا پایان شهریورماه ادامه دارد و ممکن است برخی از دانش آموزان در شاخه های نظری تغییر رشته دهند و یا تمایل داشته باشند در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش به ادامه تحصیل بپردازند.
یاری تصریح کرد: با وجود این که مشاوران تحصیلی در مدارس، دانش آموزان را نسبت به انتخاب رشته راهنمایی کرده اند، ولی امسال نیز متقاضیان رشته های تجربی و انسانی بسیار بالاتر از رشته های فنی و حرفه ای بوده اند.
وی به والدین توصیه کرد: در انتخاب رشته فرزندان واقع بینانه و با توجه به شرایط، امکانات و نیاز جامعه و ظرفیت مدارس تصمیم بگیرند.
وی افزود: در حال حاضر ورود به برخی رشته ها به ویژه تجربی آینده شغلی دانش آموزان را به دلیل نبود بازار کار و همچنین نبود ظرفیت پذیرش در دانشگاه به مخاطره می اندازد و باعث مشکلات روانی بسیاری می شود.
یاری با بیان این که ورود به هر رشته ای بستگی به عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد، گفت: یک فرم هدایت تحصیلی که به صورت سیستمی بر اساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان در متوسطه اول طراحی شده در اختیار آن ها قرار می گیرد و در این فرم اولویت های انتخاب رشته مشخص شده است.
وی افزود: اولویت انتخاب رشته دانش آموزان با گروه «الف» می باشد که در فرم انتخاب رشته مشخص شده است و دانش آموزان در صورتی که گروه «ب»، «ج» و یا «د» ظرفیت خالی داشته باشد می توانند آن را انتخاب کنند.
وی تصریح کرد: دانش آموزانی که به علت ضعیف بودن عملکرد تحصیلی شان، در فرم هدایت تحصیلی امتیاز انتخاب رشته خاصی را کسب نکرده اند باید در شهریورماه در آزمون مربوط به انتخاب رشته شرکت کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم ادامه داد: دانش آموزانی که در امتحانات خردادماه تجدید شده اند نیز در فرم هدایت تحصیلی که برایشان صادر می شود، اولویت «د» را می توانند انتخاب کنند.
به گفته وی، در سال تحصیلی جدید در قم حدود 25 هزار دانش آموز در مقطع متوسطه دوم و 53 هزار دانش آموز نیز در مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل خواهند شد.
در کنکور سراسری امسال، 2 هزار و 537 داوطلب در رشته ریاضی و فنی، سه هزار و 304 تن در رشته علوم انسانی و هفت هزار و 915 تن در رشته علوم تجربی از استان قم شرکت کردند.
سالانه به طور متوسط حدود 230 هزار دانش آموز در یک هزار و 400 واحد آموزشی در سطح استان قم تحصیل می کنند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.