حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا قاسمی نیا روز دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان قم در تالار امام رضا (ع) فرمانداری قم، اظهار داشت: امسال چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام (ره) است و طی این مدت ۴۰۰ هزار تَن از مردم قم در برنامه های نهضت سوادآموزی این استان شرکت کردند.

وی جمعیت افراد بی‌سواد بالای ۶ سال کشور را هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تَن و تعداد بی‌سوادان ۱۰ تا ۴۹ سال را نیز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تَن ذکر کرد و افزود: این آمار در قم به ترتیب ۱۲۰ هزار تَن و ۳۳ هزار و ۶۰۰ تَن می‌باشد.

وی رشد باسوادی در قم در قیاس با اوایل پیروزی انقلاب را از پیشرفت های غرورآفرین نظام اسلامی توصیف کرد و افزود: هنوز تا رسیدن به قله و برافراشتن پرچم مبارزه بی‌سوادی فاصله داریم، که تحقق آن نیازمند همت و پشتکار همه مسئولان امر است.

قاسمی نیا همچنین با اشاره به اینکه افراد مختلف در قم برغم بی‌سواد بودن در خود اظهاری صورت گرفته خود را باسواد معرفی کردند، افزود: اسامی این افراد در بانک اطلاعاتی دستگاه های مختلف موجود است، و ما این آمادگی را داریم در صورت اعلام آنها موضوع سواد آموزیشان را دنبال کنیم.

معاون آموزش و پرورش قم گفت: موضوع سوادآموزی باید در شورای اداری شهرستان نیز مطرح شود تا همه دستگاه های اجرایی ظرفیت‌های گوناگون مانند امور بانوان و مشاوران فعال در این حوزه را به کار بگیرند.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد بی‌سوادان استان را زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره ناحیه ۲ آموزش و پرورش قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امسال ۹۵ فرد بی‌سواد در این ناحیه تحت پوشش کلاس های نهضت سواد آموزی قرار گرفتند، گفت: ۴۷ آموزش دهنده در آموزش این تعداد مشارکت داشتند.

رضا رکن آبادی همچنین بالا تعداد زنان بی‌سواد و همچنین ضرورت بهره گیری از ظرفیت امور بانوان دستگاه های اجرایی برای شناسایی آنها را نیز ضروری دانست و افزود: طبق بررسی های انجام شده در پنج مدرسه در سطح ناحیه ۲ آموزش و پرورش قم وجود افراد معلول و دیرآموز و همچنین کمبود نیروی آموزش دهنده از عمده ترین مشکلات سوادآموزی این منطقه به شمار می‌آید.

رکن آبادی خاطر نشان کرد: سال گذشته تعداد ۶۰ تن از آموزش دهندگان نهضت در این ناحیه جذب آموزش و پرورش شدند، و این مساله منجر به کاهش نیروی آموزش دهنده شده‌است.

رئیس اداره آموزش و پرورش بخش جعفریه قم نیز با بیان اینکه سهمیه سواد آموزی این بخش در سال‌جاری ۲۳۰ تن بوده است، گفت: از این تعداد ۱۵۰ تن جذب کلاس های نهضت سواد آموزی شدند.

بهمن آزاد پراکنده بودن بیسوادان را از چالش های موجود در این بخش برای جذب به کلاس های سواد آموزی عنوان کرد و افزود: ناتوانی ذهنی، انگیزه ناکافی و زمینه های شغلی افراد بیسواد نیز از دیگر چالش های سواد آموزی بخش جعفریه است‌.

وی همچنین اذعان داشت: در ۶ روستای بخش جعفرآباد والدین به دلیل بالابودن نرخ آمد و شد وسایل نقلیه توانایی فرستادن فرزندان خود به مدرسه را ندارند، از این رو باید معضل دانش آموزان جا مانده از تحصیل در قالب کمیته ای ویژه بررسی شود.

بخش جعفریه یکی از بخش های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است.

همچنین افزایش ۲۰ درصدی شهریه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شرکت کننده در طرح ایران مهارت از جمله مصوبه های این جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان قم بود.

در حال حاضر ۶۵۰۰ تَن معادل ۱۰ درصد از جمعیت ۶۵ هزارنفری دانش آموزان متوسطه اول قم در طرح مذکور شرکت دارند.

دانش آموزان متوسطه اول قم طی سه سال تحصیل در این دوره در مجموع ۶۰ ساعت در یکی از رشته های شغلی و فنی و حرفه ای مورد نظر خود مهارت کسب می کنند، که به موجب این مصوبه هزینه آن از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال افزایش پیدا کرد.

همچنین در این جلسه به پیشنهاد احمد فرج اللهی بخشدار بخش خلجستان قم مقرر شد، ساعت فعالیت مدارس این بخش در سه ماهه پایانی سال به علت سرما و برودت هوا و همچنین مشکلات رفت و آمد، از ساعت ۸ تا ۱۳ باشد.

بخش خلجستان با ۱۰ هزار تَن جمعیت و وسعت یک هزار و ۱۰۰ کیلومترمربع در غرب و شمال غرب استان قم قرار دارد.

یک هزار و ۲۳ دانش آموز در این بخش تحصیل می کنند که ۶۲۹ دانش آموز در مقطع ابتدایی، ۲۳۱ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و ۱۶۳ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم می باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.