محمدعلی مقدم خواه روز یکشنبه  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: معلولان ذهنی با پنج هزار و ۷۰۰ در رتبه بعدی قرار دارد و هشت هزار و ۳۰۰ نفر نیز معلولان ناشنوا، نابینا، سالمند و اعصاب و روان زیرپوشش بهزیستی قم هستند.

وی اضافه کرد: این معلولان خدمات مختلف از جمله کمک‌ هزینه‌های بلاعوض و خدمات مددکاری از بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: اقدامات مطلوبی برای مناسب‌سازی معابر استان قم در راستای تسهیل در استفاده معلولان صورت گرفته و برای ادامه این روند جلسه‌های مختلفی با دستگاه‌های مرتبط با مناسب‌سازی با معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شود.

مقدم‌خواه افزود: همچنین با مناسب‌سازی پارک‌های سطح شهر قم نیز امکان استفاده معلولان از فضای سبز و بوستان‌ها بهتر از گذشته شده‌است.

وی بیان کرد: سهمیه خاصی برای مسکن معلولان در نظر گرفته نشده، ولی قرار است کمک هزینه مسکن برای خانواده‌هایی که ۲ یا سه معلول دارند،‌ لحاظ شود.

وی با بیان این‌که ۴۲ مرکز روزانه و شبانه‌روزی در قم به ۲ هزار و ۲۰۰ معلول خدمات می‌دهند،‌ افزود: برای معلولان جسمی- حرکتی و ذهنی با سن بالای ۱۵ سال مهارت‌های مختلف در مراکز حرفه‌آموزی آموزش داده می‌شود.

معاون بهزیستی قم خاطرنشان کرد: چهار مرکز نیز برای بیماران اُتیسم،  ۲ مرکز برای کودکان جسمی- حرکتی و یک مرکز ویژه ناشنوایان زیر ۶ سال خدمات توانبخشی آموزش داده می‌شود و دغدغه خانواده‌ها را برطرف نموده‌است.

وی افزود: سه مرکز شبانه‌روزی ویژه نگهداری سالمندان، ۲ مرکز نگهداری معلولان ذهنی مردانه، ۲ مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان ذهنی دخترانه، یک مرکز به‌صورت ایزوله برای معلولان زیر ۱۵ سال، یک مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن خواهران و یک مرکز نیز ویژه برادران در قم فعال است.

وی گفت: سال‌گذشته ۷۰۰ نفر از معلولان تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال از وام خوداشتغالی با سود چهار درصد استفاده نمودند.

مقدم‌خواه افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی با برخی مراکز کاریابی، این مراکز با برگزاری کلاس‌های آموزشی فرد معلول را نسبت به وام خوداشتغالی و یا شغل موردنظر آگاه می‌کنند تا فرد راحت‌تر تصمیم بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.