محسن پورگلیان روز شنبه درجلسه شورای برنامه ریزی و توسعه قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: درحال حاضر نیز عملیات اجرای ۳۱ طرح آموزشی با ۲۷۰ کلاس درس و ۶۸ هزارمتر مربع زیربنا در حال انجام است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت مطلوب فضاهای آموزشی استان به لحاظ شاخص های کیفی بیان داشت: در قم مدارس خِشت و گِلی و یا سنگی بدون سازه که برای گرمایش آنها از بخاری های نفتی و گازی استفاده شود، وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه اجازه ندادیم که هیچ مدرسه ای در قم در داخل کانکس شکل بگیرد، اذعان داشت: مدارس قم از نظر شاخص های کیفی در مقایسه با سایر استانها از وضعیت نسبی برخوردار هستند، ولی به لحاظ شاخص های کمی در مرز نیاز حرکت می کنیم. 

پورگلیان با اشاره به اینکه هم‌اکنون سرانه فضاهای آموزشی قم به ازای هر دانش آموز یک متربع کمتر از میانگین کشوری است، بیان کرد: برای رسیدن به این میانگین، سالانه به ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که ۷۰ درصد آن باید از طریق دولت و بقیه نیز با کمک‌ های خیران تامین شود، ولی با توجه به اعتبارهای تخصیصی فعلی، فاصله زیادی تا تحقق کامل این بودجه وجود دارد و برای تامین اعتبارهای ملی و استانی باید تلاش بیشتری صورت گیرد. 

وی تعداد کل دانش آموزان قم را ۲۶۵ هزار تن دانست و گفت: در سال تحصیلی جاری ۱۰ هزار تن به دانش آموزان قم اضافه شد، که با این حساب اگر بخواهیم همین سرانه فضای آموزشی را حفظ کنیم، سالانه باید ۳۰ مدرسه در استان احداث شود که اعتبار مورد نیاز برای آن یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

پورگلیان همچنین با اشاره به اینکه ۱۸ درصد مدارس قم نیازمند تخریب و بازسازی است، گفت: از سال ۱۳۸۶ که طرح ملی تخریب و بازسازی واحدهای آموزشی فرسوده به تصویب رسید، یکهزار و ۱۰ مدرسه در قم تخریب و بازسازی شده است.

وی اضافه کرد: کل سهم تعیین شده برای طرح مذکور در استان یکهزار و ۱۰۰ واحد آموزشی بوده که ۹۰ درصد اعتبارات آن را جذب کردیم.

مدیرکل نوسازی مدارس قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۴۰۰ هزار دانش آموز اتباع در کشور افزود: در حالی که اتباع ۳.۵درصد جمعیت دانش آموزی کشور را تشکیل می دهند، این رقم در قم با ۴۰ هزار دانش آموز تبعه خارجی بیش از ۱۴ درصد دانش آموزان این استان را در بر می گیرد.

وی وجود دانش آموزان اتباع را یکی از دلایل کمبود سرانه های آموزشی در این استان ذکر کرد و افزود: قم دارای ۶۶۵ واحد آموزشی است که دانش آموزان یاد شده در ۸۰ واحد آن تحصیل می کنند.

وی افزود: طی سه سال گذشته چهار واحد آموزشی در قم با کمک های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد احداث شده که با توجه به اتباع موجود در این استان ناچیز می باشد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.