محسن اوروجی روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، هدف از برگزاری مانور زلزله را آموزش صحیح دانش آموزان با این پدیده و اقدام‌های لازم برای مقابله با آن عنوان کرد و افزود: پناه‌گیری صحیح و تخلیه اضطراری مدرسه ۲ موضوع مهمی است که در این مانور مورد تاکید قرار گرفت.

به گفته وی، با برگزاری این‌گونه مانورها، آمادگی دانش آموزان و آحاد جامعه برای مقابله با حوادث طبیعی ازجمله زلزله افزایش می‌یابد.

وی آموزش دوره‌های امداد و نجات را از راه‌های اصلی برای مقابله با آسیب‌های زلزله عنوان کرد و افزود: دانشآموزان درطول سال آموزش‌های مختلف ازجمله خروج اضطراری و پناهگیری را فرامی‌گیرند و طبق توصیه مسئولان مدارس به اعضای خانواده نیز آموزش می‌دهند.

اوروجی با بیان این‌که این مانور به‌صورت نمادین با حضور دستگاه‌های امدادی در مدرسه شهید رجایی و نیایش قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی،‌ مرکز اورژانس ۱۱۵،‌ هلال‌احمر و شهرداری ازجمله سازمان‌های حاضر در این برنامه بودند.

به گفته وی، بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با حضور دستگاه‌های اجرایی استان با محوریت آموزش‌وپرورش و سازمان دانش‌آموزی در ۲۰ مدرسه دیگر برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان شهرداری‌ها،‌ بخشداری‌ها، نظام‌مهندسی،‌ راه و شهرسازی،‌ حمل‌ونقل و پایانه‌ها، فرمانداری، شرکت مخابرات، فناوری اطلاعات، شرکت توزیع نیروی برق، مرکز بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، محیط‌زیست، شرکت گاز، جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب، هواشناسی، بنیاد مسکن و آبفای روستایی در بیست و یکمین مانور سراسری زلزله و ایمنی قم حضور داشتند.

از مجموع ۶۶۵ مدرسه فعال در قم، ۵۰ درصد از لحاظ سازه‌ای کاملا ایمن است؛ ۲۵ درصد مدارس دارای حداقل‌های سازه‌ای است و باید با مقاوم‌سازی ایمن شود که حدود ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

۲۵ درصد مدارس معادل ۱۲۰ مدرسه که درمناطق شهری و روستایی قرار دارد، تخریبی است و باید مجددا ساخته شود که نیازمند حدود هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است.

در سال تحصیلی جاری حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان قم افزوده‌شده و حدود ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند؛ در حال حاضر حدود ۶۶۵ مدرسه با ۶ هزار و ۷۸۳ کلاس درس در قم فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.