ساکنان قم از گذشته‌های دور به رعایت ارزش‌های دینی همچون حجاب در بین خاص و عام زبانزد بودند و زنان این شهر مقدس به حفظ حریم پوشش اهتمام کامل داشتند،‌ اما مدتی است جلوه این واجب دینی در قم اندکی غبارآلوده شده و احتیاج به عزم جدی و عمومی برای پیدا کردن شفافیت سابق خود را دارد.

رعایت کامل حریم پوشش در قم،‌ دغدغه جمعی متدینین است و شاید بتوان گفت اهمیت رعایت حجاب در این شهر از سایر نقاط کشور بیشتر خودنمایی می‌کند، چراکه قم پایگاه نشر معارف اهل‌بیت(ع) و میزبان حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ است.

در همین رابطه خبرنگار ایرنا در گفت‌وگو با شماری از مسئولان و کارشناسان به بررسی اهمیت حفظ حجاب و عمل به این واجب دینی در شهر مقدس قم می‌پردازد و راهکارهای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در شهر کریمه اهل‌بیت(ع) را بررسی می‌کند.

دغدغه مندی متدینین در موضوع حجاب جدی گرفته شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم پیرامون این موضوع گفت:‌ رعایت ارزش‌های اسلامی در شهر قم به‌عنوان حرم اهل‌بیت(ع)‌از اهمیت بسزایی برخوردار است و متدینین در این خصوص دغدغه مند هستند.

نصرت‌الله لطفی افزود: هر سخنی که بنده در خصوص رعایت حریم شهر کریمه اهل‌بیت(ع) بیان می‌کنم نه سیاسی است و نه برای منفعت جناحی مطرح می‌شود،‌ بلکه درد دین است که همه باید متوجه آن باشند.

وی ادامه داد:‌ در نگاه کلی اکنون نظام جمهوری اسلامی درنبرد نابرابر با نظام سلطه در ۲ سنگر فرهنگی و اقتصادی قرار دارد،‌ دشمنی که پس از اجرای انواع توطئه‌ها برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دررسیدن به اهداف خود ناکام مانده،‌ در حال حاضر می‌خواهد از راه نفوذ فرهنگی،‌ به اسلام و انقلاب لطمه وارد کند.

وی بیان کرد:‌ دشمن می‌خواهد از این راه و از مسیر فشارهای اقتصادی مردم را در برابر نظام اسلامی قرار دهد و باورهای دینی و انقلابی آنان را از درون تهی کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم گفت:‌ اوج این حرکت شوم دشمن در شهر قم قابل‌مشاهده است،‌ چراکه این شهر پایگاه تشیع و فقاهت است و دشمن همواره به دنبال آسیب واردکردن به آن است.

وی بیان کرد: حتی در زمان طاغوت،‌ زنان وابسته به حکومت جرات رعایت نکردن ارزش‌های اسلامی همچون حجاب را در قم نداشتند اما امروز شاهد بروز یکی از پدیده‌های شوم نظام سلطه با همراهی نااهلان و جاهلان در بحث رعایت نکردن حجاب اسلامی در این شهر و سایر نقاط کشور هستیم.

وی ادامه داد:‌ آنچه رضاخان قلدر به دلیل شجاعت و ایستادگی مردم متدین نتوانست بر سر ملت ایران تحمیل کند،‌ امروز متأسفانه در موضوع بی‌حجابی در برخی از نقاط کشور مشاهده می‌شود.

لطفی با اشاره به این‌که رعایت حجاب اسلامی مساله ای مهم و کلان در حوزه مباحث فرهنگی است،‌ گفت:‌ متأسفانه مشاهده می‌شود برخی افراد قانون‌شکن بدون توجه به قوانین کشور در خودروها،‌ کشف حجاب می‌کنند بدون این‌که هیچ‌گونه نگرانی از برخورد داشته باشند.

وی بیان کرد: عبور خودروهایی که افراد داخل آن کشف حجاب کرده‌اند، از راه‌های ارتباطی شهر قم به‌هیچ‌عنوان قابل‌تحمل نیست و باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن راهکاری اندیشیده شود.

وی ادامه داد:‌ اگر آن اهتمام و جدیتی را که نیروی انتظامی در برخورد باکسانی که کمربند ایمنی خود را در داخل خودروها نمی‌بندند و سایر جرایم رانندگی دارد،‌ در مساله برخورد با کشف حجاب در وسایل نقلیه داشت، قطعاً شاهد وضع امروز نبودیم.

حرکت‌های مردمی برای تقویت فرهنگ عفاف در قم حمایت می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: یکی از سیاست‌های جدی این اداره، حمایت از حرکت‌های مردمی در جهت توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در استان است.

سید موسی حسینی کاشانی افزود: وظیفه خود می‌دانیم که از حرکت‌های مردمی در راستای تقویت فرهنگ دینی در این استان نهایت حمایت را داشته و در راستای تحقق منویات علما و رهبر معظم انقلاب گام برداریم.

وی بابیان اینکه قم دارای جایگاه خاص فرهنگی و دینی در سطح کشور است گفت: رسیدن به جایگاه والای این شهر در گرو مشارکت و همراهی مردم است که در این زمینه شاهد مطالبه و همراهی همشهریان در این زمینه هستیم.

حسینی کاشانی تأکید کرد: طرح‌های خوبی درزمینهٔ تقویت فرهنگ عفاف و حجاب در شورای فرهنگ عمومی قم و قرارگاه ۱۹ دی این استان تدوین و وظایف دستگاه‌های مختلف در این زمینه تعیین‌شده است.

وی با تقدیر از مشارکت مردم در گسترش و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب اظهار داشت: با مشارکت مردم، قم را به جایگاه حقیقی خود به‌عنوان شهری نمونه و الگو در کشور در فرهنگ دینی ارتقا می‌دهیم.

اجرای طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب در ادارات قم

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم نیز دراین زمینه گفت: طرح صیانت از حریم امنیت عمومی،‌ حجاب و عفاف و حقوق شهروندی در ادارات استان در حال اجراست.

رضا ملک‌زاده بیان کرد:‌ در تابستان سال جاری با حضور بازرسان استانداری در همه دستگاه‌های اجرایی وادارات استان،‌ وضعیت این مجموعه‌ها در رعایت موضوعاتی همچون عفاف و حجاب،‌ رعایت حقوق شهروندی و سلامت اداری مورد پایش قرارگرفته و گزارش این نظارت‌ها به اطلاع مسئولان و مردم خواهد رسید.

وی با اشاره به‌ضرورت استفاده ازنظر نخبگان برای ترویج عفاف و حجاب، افزود: همچنین با تشکیل مجمع مشورتی از میان فعالان عرصه ترویج عفاف و حجاب در قم، این موضوع به‌صورت تخصصی مورد واکاوی قرار می‌گیرد و نظرات مجمع برای تبدیل‌شدن به دستورالعمل‌های اجرایی به کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه‌های جدید، استاندار رئیس و مدیرکل دفتر امور اجتماعی دبیر کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان است، در این کارگروه وظایف هر دستگاه در موضوع عفاف و حجاب به‌صورت تخصصی تعیین می‌شود و آن‌ها موظف‌اند مشکلات موجود در این زمینه را شناسایی و راهکارهای لازم را نیز ارائه کنند.

ملک‌زاده گفت: گروه کاری کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی،‌ زن و خانواده متعالی،‌ سلامت و امنیت قضایی،‌ امور فرهنگی و عفاف و حجاب و حقوق شهروندی ازجمله گروه‌های فعال در زیرمجموعه این کارگروه خواهند بود که نظرات تخصصی خود را برای تصمیم‌گیری نهایی به جلسات کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان ارائه خواهند داد.

وی بیان کرد:‌ همچنین برای حفظ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در شهر مقدس قم، از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد به‌صورت گسترده استفاده خواهد شد و آنان می‌توانند در تعامل با دستگاه‌های اجرایی نظرات خود را پیرامون این مساله به مسئولان استان ارائه و در اجرای برنامه‌های مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، شرکت کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای ارتقا جایگاه عفاف و حجاب در استان قم به کارخواهیم گرفت و در این زمینه با همراهی اقشار مختلف مردم،‌ برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای را در سطح ادارات، مراکز عمومی و محافل مختلف اجرا می‌کنیم.

تذکر لسانی نسبت به بدحجابی به فرهنگ عمومی تبدیل شود

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف قم نیز در این خصوص گفت: زمانی که فرهنگ تذکر لسانی نسبت به بدحجابی به فرهنگ عمومی تبدیل شود، نیازی به حضور ستاد امربه‌معروف نیست و هر فردی منکر احتمالی را ببیند، می‌تواند تذکر دهد و به‌طور مسلم اثرگذار خواهد بود.

سید محمدتقی حسینی افزود: مانورهایی با محوریت ستاد امربه‌معروف در مرکز شهر اجرا می‌شود تا فرهنگ تذکر لسانی پیرامون حجاب و عفاف را در جامعه نهادینه و به فرهنگ عمومی تبدیل نماییم.

وی اضافه کرد: در این مانور از نیروهای خواهر استفاده می‌شود، زیرا معتقد هستیم اگر خواهران درزمینهٔ حجاب به خواهران تذکر دهند نتیجه بهتر و حواشی کمتری در پی دارد.

وی ادامه داد: در این راستا واحد خواهران ستاد امربه‌معروف با همکاری مجامع دیگر ازجمله سپاه علی بن ابیطالب (ع)، نیروی انتظامی، مجمع رهروان امربه‌معروف و نهی از منکر، جامعه ناصحین و موسسه شمیع عفاف مانورهای مشترک برگزار می‌کند.

حسینی در ادامه بابیان اینکه بد پوششی‌ها درشان استان قم نیست، گفت:البته نسبت به بدحجابی که در شهر قم وجود دارد، برخی سیاه نمایی می‌کنند، گرچه اعتقادداریم حتی یک مورد نیز برای قم زیاد است.

وی اضافه کرد: درگذشته حتی به‌اندازه تعداد انگشتان دست نیز بدحجابی در شهر قم مشاهده نمی‌شد، ولی امروز با ارتباطاتی که بین قم و استان‌های دیگر وجود دارد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق رخ‌داده که باید فکر اساسی نمود.

وی با اشاره به راهکارهای مؤثر درزمینهٔ حفظ حجاب شهر قم، بیان کرد: اگر بتوانیم امربه‌معروف و نهی از منکر را با زبان نرم و روش مناسب در جامعه شکل دهیم، بهترین راه پیشگیری و مقابله با بدحجابی است.

جانشین دبیر ستاد امربه‌معروف قم تأکید کرد: با روش‌های تحقیقی و پژوهشی، کرسی‌های آزاداندیشی، مصاحبه تلویزیونی و ساخت کلیپ کار فرهنگی نماییم و افراد را اقناع کنیم که حجاب به نفع آن‌هاست.

وی افزود: با توجه به بمباران شبهاتی که در فضای مجازی وجود دارد، بسیاری از افراد جامعه درزمینهٔ لزوم رعایت حجاب و عفاف توجیه نیستند و باید بتوانیم اقشار جامعه به‌ویژه بانوان را نسبت به آسیب‌های بدحجابی آگاه نماییم.

وی بابیان اینکه عفاف و حجاب مختص خانم‌ها نیست، گفت: مردان هم باید محجبه باشند؛ ولی متأسفانه چهره و پوشش برخی مردان محجبه نیست.

حسینی بیان کرد: حجاب از ضروریات دین اسلام است و در منابع دینی تأکید ویژه و فراوانی نسبت به حفظ حجاب شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر دشمنان داخلی و خارجی دین اسلام و شبکه‌های اجتماعی تبلیغات زیادی علیه حجاب انجام می‌دهند و افراد روشنفکر مآب نیز بحث حجاب اختیاری را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: درگذشته نیز تبلیغات مشابه بوده است، ولی امروز با روش‌های جدید اقدام به چنین تبلیغاتی می‌کنند و به اسم دموکراسی و آزادی سعی دارند تا ریشه حجاب را که از ضروریات دین است، تخریب نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.