مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری قم در حاشیه این آیین اظهار داشت: این طرح چهارمین نیروگاه خورشیدی تاسیسات آبرسانی قم به شمار می آید و ما از تمام ظرفیت های زمینی که در اختیار داشتیم برای اجرای آن استفاده کردیم.

علی جان صادق پور مبلغ سرمایه گذاری صورت گرفته برای اجرای طرح مذکور را بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال و از محل اعتبارات شرکت آبفای استان دانست و بیان داشت: میزان تولید سالیانه برق در قالب این طرح ۱۶۸ هزار کیلو وات ساعت است که توسط یکی از شرکت های بخش خصوصی خریداری می‌شود.

وی دوره برگشت سرمایه این طرح را نیز ۴.۵ سال ذکر کرد و افزود: این طرح طی سه ماه اجرا و مدت زمان بهره‌برداری از آن نیز ۲۰ سال می‌باشد.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح میزان تولید دی اکسید کربن به میران ۹۲.۵ تن در سال کاهش پیدا می‌کند.

صادق پور کاربرد این طرح را در تولید انرژی الکتریکی دانست و گفت: استفاده از انرژی تجدید پذیر، اشتغال زایی، عدم آلودگی محیط زیست، درآمد زایی و استفاده از ظرفیت تولید داخلی از جمله مزایای آن است.

استاندار قم همچنین امروز از چند طرح شرکت آب و فاضلاب قم از جمله کارگاه طراحی و ساخت ۴ دستگاه اسکروپمپ واقع در فاز ۲ شهرک صنعتی شکوهیه قم بازدید کرد که مدیرعامل آبفای قم درخصوص آن گفت: این طرح از فروردین ماه سال ۹۸ آغاز و تا پایان این سال به بهره برداری خواهد رسید.

وی اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی این طرح را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بومی سازی ساخت اسکروپمپ، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز از کشور از مزیت های آن است.

صادق پور یادآور شد: این طرح زمینه اشتغال دائم ۲۳ تن و صرفه جویی ۱۵۰ هزار میلیون دلار را فراهم کرده، و گردش مالی آن نیز ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: در صورت پشتیبانی وزارت نیرو از صنعتگران فعال دراین حوزه قم به قطب تولید اسکروپمپ در کشور تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۱۳۲ اسکروپمپ برای بیش از ۳۰ تصفیه خانه فاضلاب موجود درکشور گفت: این دستگاه عمدتا از خارج وارد می‌شود، و تولید آن در قم کشور را از واردات این محصول بی نیاز می‌کند.

همچنین عملیات اصلاح و بازسازی تصفیه خانه شماره ۲ قم نیز دیگر طرح بازدید شده توسط استاندار قم بود که مدیر عامل آبفا در خصوص آن نیز گفت: این طرح ۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب را تصفیه و ۲۵۰ هزار تن را تحت‌ پوشش قرار می‌دهد.

صادق پور کل اعتبار این طرح را ۲۰۰ میلیارد ریال دانست و با اشاره به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی آن گفت: این طرح به لحاظ طراحی و اجرا از مدار خارج شده بود، و از سال ۱۳۹۵ با انجام مطالعات، طراحی مجدد آن شروع شد.

استاندار قم در ادامه از طرح تولید برق از بیوگاز در تصفیه خانه ۳ فاضلاب قم نیز بازدید، و صادق پور نیز هدف اجرای آن را تولید برق با استفاده از گاز متان حاصل از هضم لجن عنوان کرد و افزود: برای این طرح که هم اکنون بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یک میلیون و ۸۵۰ هزار میلیون یورو از محل تسهیلات وام بانک توسعه اسلامی هزینه شده است.

وی تولید برق حاصل از اجرای این طرح را ۱.۲ مگاوات ذکر کرد و گفت: کل تولید برق سالیانه آن نیز ۵.۸ مگاوات ساعت است و هر سال ۳۰ میلیارد ریال درآمد دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.