استاد حوزه علمیه دراین آیین طی سخنانی اظهار داشت: عقل از ضروریات است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی با بیان اینکه درآیات و روایات توجه خاصی به عقل شده‌است، بیان داشت: دراصول نیز توجه ویژه ای نسبت به عقل انجام گرفته‌است.

وی تصریح کرد: ممکن است برخی افکار فلسفی که افکار بشری است مورد نقد و ایراد باشد اما عقل حجت باطنی است و ما نمی‌توانیم در مورد آن بی‌تفاوت باشیم.

غروی گفت: با توجه به مفهوم عقل و اصطلاح‌های مختلفی که درفلسفه، عرفان و آیات و روایات آمده، استدلال و تبیین بسیاری از مفاهیم بلند ما باید بر اساس مفاهیم عقلی باشد.

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی نیز در این آیین با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مجمع خاطرنشان کرد: بخش بین الملل این مجمع که از اواخر ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده، در قدم نخست مجوز یک فصلنامه خبری به زبان انگلیسی را گرفته است و تا دو ماه دیگر اولین شماره آن منتشر خواهد شد.

محمد باقر خراسانی با بیان اینکه سال گذشته برای کتابخانه این مجمع بیش از یکهزار عنوان کتاب خریداری شد، بیان کرد: دراین کتابخانه ۱۶ هزار عنوان کتاب تخصصی در قالب ۲۱ هزار جلد وجود دارد و گنجینه ارزشمند و فاخری برای طلبه‌ها و دانش آموختگان حوزه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین آیین بزرگداشت ارتحال علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته ۵۲ برنامه برای گرامیداشت مقام علمی و فلسفی آن علامه بزرگوار برگزار شده و امسال نیز همزمان با ایام رحلت این شخصیت کم نظیر ۱۷ برنامه تدارک دیده شده‌است.

علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبایی ه که از دودمان سادات طباطبایی آذربایجان است، در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در تبریز متولد شد. در پنج سالگی مادر و در 9 سالگی پدر خود را از دست داد. وصی پدر و تنها برادرش، وی را برای تحصیل به مکتب فرستاد.

تحصیلات ابتدایی شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی را از سال ۱۲۹۰ تا سال ۱۲۹۶ فراگرفت و سپس از سال ۱۲۹۷ تا سال ۱۳۰۴ به تحصیل علوم دینی پرداخت و سپس به نجف اشرف هجرت نمود و درحوزه علمیه این شهر از فلسفه، فقه، اصول، ریاضیات، رجال و در نهایت از سرچشمه زلال عرفان بزرگان عرصه معرفت جرعه ها نوشید.

وی در سال ۱۳۲۵ به شهر مقدس قم عزیمت کرد و دروس تفسیر قرآن خود را که بیش از پیش احساس میشد، آغاز نمود و آنچه را که در آن جلسات بیان می‌کرد، مکتوب نمود  تا اینکه نخستین مجلد المیزان در سال ۱۳۳۴هجری شمسی منتشر شد.

آن عالم ربانی سرانجام پس از ۸۱ سال عمر با برکت و زندگی پرتلاش، در روز ۲۴ آبان سال ۱۳۶۰ هجری شمسی به ملکوت اعلا پیوست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.