فرامز عابدینی روز چهارشنبه درهمایش فرصت‌های تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح در مرکز آموزشی قوه قضاییه قم، اظهار داشت: با مشارکت ۲۷۰ قاضی و همچنین دادستانی‌های سراسر کشور آسیب شناسی در قوه قضاییه به عنوان مبنای طرح تحول این قوه دردستور کار قرار گرفت که در این راستا یک هزار و ۱۲ آسیب درقوه قضائیه شناسایی و از میان آنها ۱۳ چالش کانونی استخراج شد.

وی گفت: با توجه به وزن هر چالش، ازمیان ۱۳ چالش کانونی، هفت اَبَرچالش تعریف و نظام حل مساله سند تحول قوه قضائیه بر اساس آن تعریف شده‌است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و مدیریت تحول قوه قضائیه، ام المصائب دستگاه قضائیه را ورودی پرونده به این قوه دانست و گفت: براساس طرح تحول قوه قضائیه بودجه این قوه باید به ۲.۹ درصد از بودجه عمومی کشور افزایش یابد.

وی در ادامه با تاکید براهمیت و ضرورت تحول دردستگاه قضایی گفت: تحول زمانی صورت می‌گیرد که درساحت فکر و اندیشه تحولی صورت گیرد به همین دلیل هسته مرکزی تحول درهر سازمان، تحول در نحوه تفکر درآن سازمان است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و مدیریت تحول قوه قضائیه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از ۲ دهه قبل برضرورت تحول دردستگاه قضایی تاکید کرده‌اند که سالها نسبت به این مطالبه ایشان توجه کافی نشده‌است.

عابدینی، تحول در دستگاه قضایی را مقصودی حیاتی دانست و اظهار داشت: سرعت تغییر و تحول دردنیا، پیچیدگی بسیار زیاد مسائل، مواجهه با مسائل جدید و نوظهور اقتضای تحول را ضروری کرده‌است که در این مسیر نیازمند حرکت جهادی هستیم.

وی، بیان کرد: نظام قضایی جمهوری اسلامی باید به سمت آرمان آن که همان تحقق عدالت علوی است، حرکت کند که رسیدن به این آرمان بلند، نیازمند مطالعات عمیق درمبانی نظری و اعتقادی است.

وی با اشاره به روند تهیه تدوین طرح تحول قوه قضائیه گفت: تدوین سند تحول قوه قضائیه از سال ۹۳ در دستور کار معاونت راهبردی قوه قضائیه قرار گرفت و اولین نسخه تحول تدوین شده دراین معاونت در اسفند ۹۶  ارائه شد که سند نهایی این طرح توسط آیت الله رئیسی در دستور کار قرار گرفت.

عابدینی با بیان اینکه طرح تحول قوه قضائیه مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرارگرفته‌است افزود: معظم له اجرای این طرح را مهمتر از تدوین آن دانسته و بر اجرای آن درتمام ابعاد قوه قضائیه تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: آسیب شناسی قضایی، آینده پژوهی قضایی، راهبرد پژوهی تطبیقی و همچنین دین پژوهشی قضایی رویکردهای نظری در تدوین سند تحول در قوه قضائیه است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و مدیریت تحول قوه قضائیه با بیان اینکه آینده پژوهش دستگاه قضایی در دستور کار مراکز علمی کشور باید قرار گیرد افزود: فرایند تحول قوه قضائیه دارای چهار نظام مساله شناسی، حل مساله، اجرا و همچنین پایش، بازخوردگیری و اصلاح مجدد است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای صحیح طرح تحول قوه قضائیه، اظهار داشت: تشخیص چالش‌ها، آسیب‌ها و تعیین نقاط تغییر؛ تعیین راهبردها، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و الزامات تحول؛ اجرا و تحقق طرح تحول و همچنین پایش، بازخوردگیری و اصلاح مجدد فرآیندهای طی شده درتدوین سند تحول قوه قضائیه است.

عابدینی، با بیان اینکه اندیشه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب یک منظفه فکری است که باید تمام ابعاد ان مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: برخی دستگاه‌ها و نهادها به خوبی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را درک نکرده و بر اساس این درک نادرست، برنامه هایی را اجرا می‌کنند که مغایر با رهنمودهای رهبر انقلاب است.

تحول در دستگاه قضایی اصلی‌ترین شعار قوه قضاییه است

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در این همایش با بیان اینکه تغییر درسازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان یک ضرورت مورد تاکید است گفت: برخورداری از فناوری مناسب، این سازمان را در مسیر تحول قرار می‌دهد.

محمود صفری افزود: تحول دردستگاه قضایی اصلی‌ترین شعار رئیس قوه قضاییه است که در این راستا تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح دردستور کار شورای عالی این سازمان قرار گرفته‌است.

وی با بیان اینکه منابع انسانی، اطاله دادرسی، اقتدار، پبیشگری و حقوق عامه از جمله موضوع های مورد تاکید در مسیر تحول است گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار ساعت آموزش آگاه سازی نیروهای مسلح در سال ۹۷ انجام شده‌است ضمن اینکه آموزش ویژه ضابطان نظامی از سال ۹۷ در دستور کار جدی این سازمان قرار گرفته‌است.

صفری، تهران، کرمانشاه و فارس را استان های برتر دربرگزاری جلسه‌های آگاه سازی حقوقی و قضایی اعلام کرد و گفت: در برگزاری آموزش کارکنان استان‌های قم، خراسان رضوی ، خوزستان و سمنان عملکردهای موفقی در برگزاری این آموزش ها داشته‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به محتوای آموزشی در دوره های آموزشی گفت: کارگاه آموزشی ۳۲ ساعته با حضور همه قاضیان کشور در دی ماه امسال در مشهد برنامه ریزی شده‌است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: از سال ۹۳ تاکنون حدود ۶۰۰ طرح تحقیقاتی تعریف که از این تعداد ۱۸۰ طرح تحقیقاتی نهایی و مورد استفاده این سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.