عباس پورمیدانی پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم افزود: در بخش مرغ و تخم مرغ،  قم یکی از قطب‌های اصلی کشور است اما به دلیل عدم تکمیل بودن زنجیره تولید ارزش افزوده مورد انتظار از این صنایع در استان ایجاد نمی‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین دربخش گوشت و سایر فراوردهای لبنی نیز قم از ظرفیتهای بالایی برخوردار است اما در تمام این محصولات عدم تکمیل زنجیره از تولید تا بسته‌بندی و عرضه به بازار احساس میشود.
وی با اشاره به پیشنهاد استان در احداث واحدهای فراوری محصولات کشاورزی درقم تاکید کرد: احداث واحدهای فراوری در کنار صنایع کشاورزی و تبدیلی استان ضروری است.
«آرتیما» در قم پرورش پیدا می کند
وی در ادامه با اشاره به برنامه استان برای تولید«آرتیما»تاکید کرد: وزارت نیرو از منابع آبی شور دریاچه نمک و حوض سلطان به میزان یک میلیون متر مکعب در سال برای طرح پرورش آرتیما به بخش کشاورزی اختصاص دهد.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح آبی، حجمی از سیستم های آبی استان کاهش پیدا نمی کند اما محصول و ارزش افزوده قابل توجهی نصیب استان می کند.
وی بیان داشت: آرتیمای قم از نظر کیفیت و ظرفیت‌های صادراتی از آرتیمای دریاچه ارومیه وضعیت بهتری دارد.
پورمیدانی ادامه داد: ظرفیت آب در این دو حوزه آبی  بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب بوده و مشکلی به ساختار آبی استان در پرورش آرتیما وارد نمی‌کند.
آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده که به زندگی در آب‌های شور عادت داشته و بهترین موجود برای تغذیه ماهی است، همچنین این محصولات مشتریان فراوانی دربازارهای بین المللی دارد.
وی همچنین با اشاره به افزایش سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی گفت: در صورتی که ۳ میلیارد تومان از جانب وزارت جهاد کشاورزی و همین مبلغ نیز توسط اعضا دریافت شود روند پرداخت تسهیلات و سرمایه گذاری بهبود مییابد.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم معادل ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است. مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت شامل ۱۷ هزار و ۵۳۱ هکتار کشت جو، پنج هزار و ۶۷۵ هکتار کشت گندم آبی، ۲ هزار و ۳۴۶ هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۵ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۲۰۸ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.
در هفتمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری ، پیشنهادات استان در مسیر رونق تولید و رفع موانع موجود مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.