محمد شهیدی روز سهشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: سال ۹۷ و ۹۶ نیز به ترتیب ۹۵ و ۱۴۴ نفر براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند و براثر همین حوادث نیز به ترتیب پنج نفر و هشت نفر جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا ازجمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.

وی افزود: در مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن، قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل این‌گونه وسایل اهمیت بالایی دارد.

شهیدی اضافه کرد: منوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

وی بابیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.

شهیدی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.

در حال حاضر ۲۳ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه اورژانس هوایی در قم فعال است و ۴۶ دستگاه آمبولانس، یک فروند بالگرد، ۱۰ دستگاه موتورلانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در این پایگاه‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.