به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی استانداری قم،‌ محسن بهشتی در جلسه بررسی مشکلات اعطای تسهیلات اشتغال روستایی بیان کرد: ظرفیتی برای کشور فراهم‌شده که بر اساس تفاهم‌نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد علوی تسهیلات کم‌بهره به کارآفرینان روستایی برای ایجاد اشتغال در روستاها پرداخت شود که باید از این فرصت نهایت بهره را برای پیشرفت و توسعه روستاهای استان ببریم.

وی افزود: به‌رغم جایگاه مناسب قم در بین پنج استان اول کشور در توسعه زیرساخت‌های عمران روستایی، متاسفانه رتبه استان در استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی در سال گذشته مناسب نیست و باید این مهم آسیب‌شناسی و مشکلات فراروی آن برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد رتبه استان در کشور تک‌رقمی و جزو رتبه‌های بالاست اما در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی رتبه خوبی نداریم که لازم است مدیران بانک عامل این عقب‌ماندگی را در سال جاری جبران نمایند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تاکید بر جدیت بیشتر برای رفع اشکال‌ در دستگاه‌های اجرایی و بانک عامل اظهار داشت: درجاهایی که ضوابط و قوانین انعطاف دارد باید به نفع بخش تولید و اشتغال استفاده کنیم تا مشکل اشتغال و بیکاری در استان کاهش یابد که اگر در این شرایط تحریمی کشورهای سلطه‌گر بخواهیم بوروکراسی پیچیده اداری را پیش پای سرمایه‌گذاران بگذاریم دچار خود تحریمی نیز خواهیم شد.

وی به هماهنگی و ارائه پاسخ واحد به متقاضیان تاکید کرد و بیان داشت: تفاوت و تناقض در پاسخ‌ها و اظهارنظرها مردم را سردرگم می‌کند.

 بهشتی در پایان سخنان خود خطاب به متقاضیان تسهیلات گفت: اخذ وثیقه جزو خطوط قرمز بانک‌هاست و تسهیلات باید به بانک بازپرداخت شود تا نفرات بعدی هم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

در این جلسه طرح‌های ابلاغیه دار به‌عنوان اولویت نخست و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی و اشتغال بیشتری دارند به‌عنوان اولویت دوم برای دریافت تسهیلات انتخاب شدند.

جمعیت روستایی قم در همه بخش‌های این استان پراکنده‌اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.