حجت الاسلام و المسلمین رضا کرمی پور روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌بیان کرد: تمام رفتار و اعمال امام رضا(ع) برگرفته از قرآن کریم و سیره حضرت محمد(ص) بود و ایشان به‌عنوان امام معصوم و راهنمای مردم در همه اوقات رضای خداوند متعال را در نظر می‌گرفتند.

وی بیان کرد: ایشان در خوش‌اخلاقی و داشتن زندگی ساده در میان مردم الگو بودند، با این‌که با تحمیل ولایت‌عهدی توسط مامون به ایشان،‌ می‌توانستند با تشریفات زندگی کنند.

وی ادامه داد:‌ امام رضا(ع) همواره زندگی ساده خود را حفظ کردند و با اقشار مختلف مردم ارتباط نزدیکی داشتند.

کرمی پور گفت:‌ این نوع رفتار امام رضا(ع)‌ بهترین الگو برای مسئولان نظام اسلامی است که ظاهر پست و مقام آنان را دچار لغزش و دور شدن از هدف اصلی که همانا کسب رضایت خداوند متعال و خدمت به مردم است،‌ نکند.

وی با اشاره به سیره امام رضا(ع)‌در دوری کردن از اسراف، بیان کرد:‌ امام رضا(ع)‌ در شرایطی این زندگی ساده را برای خود انتخاب کرده بودند که همه امکانات لازم برای داشتن زندگی با تشریفات را در اختیار داشتند.

وی ادامه داد: این امام همام هیچ‌گاه محرومان جامعه را فراموش نمی‌کردند و همواره به فکر کمک به ضعفا و حمایت از آنان بودند.

امام علی ‌بن موسی‌الرضا(ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام، در یازدهم ذی‌قعدۀ الحرام سال ۱۴۸ هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند که پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم(ع)پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان نجمه و خواهر گرامی‌اش حضرت معصومه(س) نام دارد.
نام امام هشتم، (علی) و لقب مشهورش (رضا) و کنیه معروفش (ابوالحسن) است.
خصوصیات اخلاقی و زهد و تقوای آن حضرت به‌گونه‌ای بود که حتی دشمنان خویش را نیز شیفته و مجذوب خودکرده بود.
امام رضا(ع) با مردم درنهایت ادب تواضع و مهربانی رفتار می‌کردند و هیچ‌گاه خود را از مردم جدا نمی‌دانستند.
این امام بزرگوار بسیار به مستمندان رسیدگی می‌کردند و به دادن صدقه به‌ویژه در شب‌های تار و به‌صورت پنهانی بسیار مبادرت می‌کردند و هیچ فرقی میان غلامان و اشراف و اقوام و بیگانگان نمی‌گذاشتند.
همواره متبسم و خوش‌رو بودند؛ بهترین بخش غذای خود را قبل از تناول، برای گرسنگان جدا می‌ساختند.
ایشان ازنظر علمی در دوران خویش زبانزد عام و خاص بودند، از این‌رو به دستور مامون مناظره‌هایی با دیگر ادیان و شخصیت‌ها برگزار می‌شد که درنهایت مغلوب امام رضا(ع) می‌شدند، همچنین امام در این راستا شاگردان بسیاری را تعلیم دادند و تربیت کردند. امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت و رهبری شیعیان شدند و حیات ایشان مقارن با خلافت خلفای عباسی بود که به دستور مأمون وارد خراسان شدند و سرانجام مأمون عباسی این امام همام را در سن ۵۵ سالگی در سحرگاه روز آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت رساند و پیکر پاک ایشان با مشایعت بسیاری از شیعیان و دوستداران آن حضرت در مشهد دفن شد و امروز پناهگاه عاشقان اهل‌بیت(ع) است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.