ابوذر ابراهیمی ترکمان روز یکشنبه دراین پیام آورده است: ارتحال عالم جلیل القدر، آیت الله سید جعفر مرتضی العاملی موجب تاسف و تاثر شد. این دانشمند بزرگ  در عصر حاضر یکی از برجسته ترین سیره نگاران جهان اسلام و همچنین یکی از مورخان برجسته شیعی در گرایش تاریخ صدر اسلام بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این پیام می افزاید: علامه العاملی را می توان بعنوان یکی از عوامل اصلی احیای تاریخ در حوزه های علمیه یاد کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: علامه با تألیفات و پژوهش‌های خود کتابخانه اسلامی و عربی را غنی کرد و با درگذشت وی، حوزه‌های علمیه و مراکز دینی یک فقیه و محقق بزرگ را از دست داد.

ابراهیمی ترکمان در ادامه این پیام ضمن تسلیت به مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی، علما و فضلای حوزه های علمیه، برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه الهی مسئلت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از پیام خود با بیان اینکه بدون تاریخ نمی توان به مطالعه اسلامی پرداخت، افزود: آثار علامه به موضوعات خاص که در تاریخ کمتر به آن پرداخته شده توجه دارد نظیر آنچه در نگین انگشتری پیامبر و ائمه اطهار (ع) نوشته شده بود.
ابراهیمی ترکمان همچنین، فعالیت های میان رشته ای را یکی دیگر از وی‍ژگی های آثار سید مرتضی عاملی دانست و گفت:‌ دانشمندان در گذشته هر یک در یک علم سررشته داشتند در حالی که امروز نگرش های جدید به وجود آمده و ما در آثار علامه ترکیب تاریخ و کلام را شاهد هستیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این پیام، گستردگی منابع، حجم مراجعات و مواجه اجتهادی با منابع از دیگر وی‍ژگی های آثار علامه مرتضی عاملی برشمرد که همواره به آن پرداخته شده است.

مقرر شده عباس خامه یار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان به عنوان نماینده ابوذر ابراهیمی ترکمان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسم تشییع و تدفین و دیگر مراسم مختلف زنده یاد آیت الله سید جعفر مرتضی العاملی شرکت کند.

علامه سید جعفر مرتضی عاملی در یک نگاه

آیت‌الله علامه سید جعفر مرتضی عاملی در عصر حاضر یکی از برجسته‌ترین سیره‌نگاران در جهان اسلام بود. روش اجتهادی او در تاریخ و سیره‌نگاری، طرحی نو در حوزه‌های علمیه و همچنین در میان پژوهشگران علوم دینی درانداخت.

آثار علامه در حوزه تاریخ البته در میان دیگر شاخه‌های علوم دینی نیز تأثیرگذار بود. به طور کل به باور بسیاری از منتقدان آثار علامه سید جعفر مرتضی در دفاع از حریم تشیع و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام و نیز پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند.

زنده یاد سید مرتضی عاملی، عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم و مأساة الزهراء از جمله این آثار است.

از فعالیت‌های مهم او در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. وی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت (ع) تدوین کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.