یونس عالی‌پور روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: ظرفیت‌های استان قم برای پذیرایی از زائران اربعین قبل و بعد از حضور ایشان در عتبات، فراهم بود و براساس تأکید استاندار، ظرفیت اسکان ۲۰۰ هزار زائر غیر ایرانی در قم از قبل مهیا شده بود. 
وی افزود: مصلای قدس، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه، مساجد ، حسینیه ها و خانه‌های مردمی که در این رابطه اعلام آمادگی کرده بودند، برای پذیرایی از زائران اربعین مهیا بود. 
وی ادامه داد: زائران کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، هند، آذربایجان، سوئد، اتریش، آمریکا و تایلند طی این مدت در قم اسکان داده شدند. 
عالی‌پور با اشاره به فعالیت‌های گسترده مردم قم برای پذیرایی از زائران اربعین، گفت: همچنین مردم قم ۲هزار و ۸۰۰تن کالا برای پذیرایی از زائران اربعین هدیه کردند که در قالب خدمت‌رسانی موکب‌ها عرضه شد. 
وی بیان کرد: ۱۲۲موکب از قم برای فعالیت در ایام اربعین امسال تقاضای کسب مجوز داده بودند که درنهایت ۹۸ موکب مجوز گرفتند و در مناطقی همچون مرز مهران، شهر نجف، مسیر نجف به کربلا، شهر کربلا، شهر کاظمین و شهر سامرا مستقر شدند و به خدمت‌رسانی پرداختند.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های معاونت هماهنگی امور زائران قم در موضوع برگزاری باشکوه اربعین حسینی، افزود: از تیرماه فعالیت‌های جدی ستاد اربعین استان با آسیب‌شناسی برنامه‌های سال قبل، آغاز شد و بر اساس آن ساختار ستاد تجدید و سه کمیته جدید به آن اضافه شد. 
عالی پور گفت: در همین رابطه ۹ جلسه ویژه ستاد اربعین با حضور استاندار و مسئولان ملی و استانی شکل گرفت و برنامه‌های استان برای برگزاری مطلوب آیین اربعین حسینی تدوین شد.
وی بیان کرد: نخستین موضوعی که موردتوجه ستاد اربعین استان قرار گرفت، بحث اعزام زائران قمی به عتبات بود که به لطف الهی در بهترین صورت انجام شد و زائران قمی در سامانه سماح بیشترین تعداد ثبت‌نام را انجام دادند، به‌نحوی‌که بیش از ۱۰ درصد مردم استان بر اساس آمار سامانه سماح در مراسم پیاده‌روی اربعین سال جاری حضور داشتند.
وی ادامه داد: مساله دیگری که در این رابطه در دستور کار ستاد اربعین استان قرار گرفت، بحث برنامه‌ریزی و تدارک مایحتاج موردنیاز پذیرایی از زائرین اربعین ایرانی و غیر ایرانی مستقرشده در قم بود که با تلاش نهادهای متولی و همراهی خوب مردم به شکل مطلوب انجام شد.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم همچنین تاکید کرد: یک موضوع مهم دیگر که در این ایام در قم شکل می‌گیرد، مساله راهپیمایی خودجوش مردم در روز اربعین است که در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) انجام می‌شود. 
وی بیان کرد: در این مراسم معنوی دسته‌های عزاداری مساجد، حسینیهها، هیاتها و اقشار مختلف مردم به‌صورت خودجوش مسیر بین حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران را طی و عشق و ارادت خود را به ساحت اهل‌بیت(ع) به نمایش می‌گذارند. 
وی ادامه داد: این حرکت مردمی سال‌به‌سال با شور و گستردگی بیشتری برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم در سال‌های آینده با کمک هیات های مذهبی و موکب داران استان، ظرفیت‌های پذیرایی از شرکت‌کنندگان در این مراسم معنوی را گسترش دهیم.
عالی‌پور با اشاره به این‌که اربعین یک موضوع فرهنگی است، گفت: برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فرهنگی اربعین، کمیته‌ای در ستاد اربعین استان در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای را به انجام رساند. 
وی بیان کرد: کمیته فرهنگی ستاد اربعین تمام توان خود را برای تولید محتوای مطلوب برای ارائه به زائران به کار گرفت و تلاش کرد با هرگونه تفرقه و شبهه افکنی در مسیر کمرنگ ساختن حماسه عظیم پیاده‌روی اربعین مقابله کند.
وی ادامه داد: همه کمیته‌های ستاد اربعین استان با تعامل کامل با یکدیگر، اقدامات خود را بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، انجام دادند و تلاش می‌شود با بررسی نقاط ضعف و قدرت کمیته‌ها، فعالیت‌های ستاد در سال آینده با انسجام و موفقیت بیشتری انجام گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.