کشاورزی از مشاغلی است که معمولا مشقت زیادی به همراه دارد و بیشتر در حوزه کاری آقایان است، ولی این بار بانویی از قم توانسته است با پشتکار و انگیزه‌ای قوی به‌عنوان یکی از کشاورزان برتر شناخته شود.

عطیه تکیه‌ای نژاد روز یکشنبه  درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: در مقطع کارشناسی ارشد رشته کشاورزی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌ام و درطول ۶ سال گذشته در حرفه گلخانه داری فعالیت دارم.

وی اضافه کرد: کار را از یک گلخانه و با کشت محصولات صیفی در بخش دستجرد استان قم آغاز نمودم و سپس کشت محصول فلفل دلمه را به دلیل داشتن بازار صادراتی مناسب به‌صورت تخصصی انتخاب کردم.

وی گفت: با توجه به این‌که سلامت فرد از خانواده آغاز می‌شود و خانواده باید محصول سالم مصرف کند، ایده تولید محصول سالم را عملیاتی نمودم.

تکیه‌ای نژاد بابیان این‌که منظور از سالم بودن محصول، نبود مواد سمی در آن است، افزود: محصولات سالم گلخانه‌ای در هر آزمایشگاهی آزمایش شود، هیچ مواد سمی در آن یافت نخواهد شد و این مساله به‌صورت مداوم از سوی کارشناسان بخش غذای سالم اداره کل استاندارد کنترل می‌شود.

وی گفت: من اولین تولیدکننده محصول سالم در استان قم بودم و سموم سنگین داخل محصولاتی که تولید نموده‌ام، در پایین‌ترین حد خود می‌باشد؛ درحالی‌که شرایط آب و هوایی استان قم باعث می‌شود سموم بیشتری در محصولات استفاده نماییم.

وی خاطرنشان کرد: تا حدودی از سوی سازمان جهاد کشاورزی قم حمایت شدم و زمین گلخانه از سوی این سازمان تامین شد.

بانوی کشاورز قمی بابیان این‌که این گلخانه حدود ۹ هزار مترمربع مساحت دارد، ادامه داد: از هر ۶ هزار مترمربع حدود ۷۰ تا ۸۰ تُن فلفل دلمه برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه دستجرد قم دارای منابع آبی باکیفیت ولی محدود است و به دلیل آب‌وهوای گرم، کشاورزی در این منطقه کمی مشکل‌تر از سایر مناطق است.

وی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی برای توسعه کار ایده‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهند، ولی انتظار می‌رود این ایده‌ها ابتدا بومی‌سازی و سپس پیاده شود.

تکیه‌ای نژاد با انتقاد از نبود فرهنگ مصرف محصولات سالم، گفت: برای فروشندگان، محصولات سالم غذایی با سایر محصولات تفاوتی ندارد و اهمیتی به سالم بودن آن نمی‌دهند.

وی افزود: از سوی دیگر توان مالی پایین اقشار جامعه باعث شده افراد به برچسب سالم بودن محصولات غذایی توجه نکنند.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد محصولات تولیدی سالم گلخانه‌ای من در استان تهران استفاده و بخشی نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

تکیه‌ای نژاد گفت: هفت کارگر ثابت خانم در گلخانه کار می‌کنند و روزانه همین تعداد نیز کارگر متغیر در این مجتمع مشغول کار هستند.

وی با اشاره به این‌که سرمایه اولیه این طرح حدود ۱۰ میلیارد ریال بود، افزود: مسائل مختلفی ازجمله وارد نشدن مواد شیمیایی کشاورزی مثل کود، سم و بذر و همچنین سازه‌های گلخانه‌ای به دلیل تحریم، تولید را با چالش‌هایی مواجه نموده و سرمایه اولیه افزایش چندانی نداشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.