علی‌اصغر همت روز یکشنبه  در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد:‌ درمجموع این دامداری‌ها ظرفیت پرورش ۷۲۸ هزار رأس دام سبک و سنگین رادارند که نشان دهنده جایگاه ویژه قم در بخش دامپروری کشور است.

وی افزود: در بخش دامداری‌های صنعتی،‌ ۵۶۲ واحد گاو شیری با ظرفیت ۴۵ هزار و ۳۶۰ رأس،‌ یک هزار و ۱۰۹ واحد پرواربندی گوساله با ظرفیت ۷۲ هزار و ۴۸۰ رأس،‌ ۲۳۰ واحد گوسفند داشتی به ظرفیت ۵۷ هزار و ۷۹۴ رأس و ۲۷۷ واحد بره صنعتی با ظرفیت ۲۰ هزار و ۳۱۶ رأس فعالیت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تأمین شدن به‌موقع نهاده‌های موردنیاز واحدهای دامداری و مرغداری استان باوجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان، ادامه داد:‌ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تلاش کردیم نهاده‌های موردنیاز دامپروران استان به‌صورت مستمر تأمین شود و حتی یک روز هم واحدهای دامداری و مرغداری فعال در قم بدون نهاده نمانند.

همت گفت:‌ استان در این بخش،‌ روزانه به ۵۰۰ تن ذرت ،۵۶۰ تن جو و ۲۵۰ تن سویا نیاز دارد که تأمین به‌موقع آن ازجمله مهم‌ترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با دامپروری در قم است.

وی بیان کرد: باوجود شرایط سخت اقلیمی حاکم بر قم، بخش دامپروری استان ظرفیت تولید سالانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز،‌ ۳۰ هزار تن مرغ گوشتی،‌ ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ،‌ ۳۲۰ تن عسل و ۱۳۵ هزار تن شیر را دارد.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار واحدهای دامپروری و مرغداری استان و بالا بردن ظریب ایمنی آن‌ها در برابر بیماری‌های واگیردار و سایر خطرات ازجمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای تقویت این بخش است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.