محمود سیجانی روز یکشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آسیب‌شناسی برخی صنایع استان توسط دانشگاه‌های استان در حال مطالعه است افزود: قراردادهای امضا شده در حوزه پلاستیک، کفش و دمپایی و سنگ به منظور آسیب‌شناسی،‌ ارائه راهکارهای علمی برای ارتقای بهره‌وری و همچنین تلاش برای داخلی سازی برخی تجهیزات مورد نیاز این صنایع است.

وی ادامه داد: وجود ۳۰ دانشگاه و مرکزآموزشعالی، ۱۵۰ واحد دارای مجوز از پاک علم و فناوری،‌ ظرفیت علمی ۷۰ هزار دانشجو و همچنین فعالیت ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی از جمله ظرفیت‌های مهم است که می‌توان از آن برای ارتقای سطح همکاری صنعت و دانشگاه استفاده کرد.

سیجانی، یکی از اولویت‌های اساسی استان را حمایت از واحدهای صنعتی دانش بنیان دانست و ادامه داد: صنایع دانش بنیان صنایعی است که از فناوری‌های پیشرفته و به روز، مبتنی بر اصول علمی استفاده کرده و یا اینکه ۲۵ درصد از نیروهای آن واحد را متخصصان دانشگاهی شامل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، حرکت به سمت دانش بنیان کردن صنایع را حرکتی ضروری و غیرقابل اجتناب دانست و اظهار داشت: نهضت داخلی‌سازی به عنوان یکی از اولویتهای وزارت صمت در دستور کار است و در این زمینه نیز نیازهای صنایع استان شناسایی و این نیازها و کمبودها به دانشگاه ها و واحدهای دانش بنیان ارائه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اجرای مرحله نخست طرح تاپ با هدف استفاده از توانمندی‌های نیروهای نخبه دانشگاهی، در حوزه صنعت استان گفت: در این طرح تلاش می‌شود سطح بهره وری صنایع استان با استفاده از ظرفیت نیروهای دانشگاهی و تحقیقات علمی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه طرح تاپ درسه بخش اجرا می‌شود، افزود: افراد نخبه مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذرانند، دانشجویانی که تمایل دارند پایان نامه‌های خود را به صورت مساله محور انجام دهند و اساتید دانشگاه‌ها که علاقه دارند در بنگاه‌های اقتصادی با انجام طرح‌های تحقیقاتی فعالیت کنند، از جمله بخش‌های مورد توجه در این طرح هستند.

کلیه بنگاه‌های اقتصادی که تقاضای نیروی انسانی کارشناس و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ به نشانی اینترنتیwww.irnaetop.ir وارد نموده‌اند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این طرح می‌توانند از طریق شمار تماس ۳۷۱۰۹۲۱۴ با اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صمت استان ارتباط برقرار نمایند.

تاپ سامانه‌ای است که به منظور توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی کشور در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده و مخفف عبارت «تولید و توسعه اشتغال پایدار است».

سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایان نامه و رساله در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی قم تدوین می‌شود.بیش از ۷۰ هزار دانشجو در ۳۰ دانشگاه و مراکز آموزش عالی استان قم مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.