سوگواران و دلسوختگان امام حسین(ع)‌ از نخستین ساعت‌های صبح امروز در قالب هیات‌های سینه زنی و زنجیر زنی با عبور از میدانهای بزرگ امام (ره) و آستانه وارد صحن‌های حرم حضرت معصومه(س) شدند، و ارادت قلبی و خالصانه خود به خاندان اهل بیت را نشان دادند.

 طبق سنت سالهای اخیر مردم قم عصر امروز همگام با زائران حضرت معصومه(س) که از اقصی نقاط کشور با پای پیاده در حال حرکت به سمت مسجد جمکران هستند، و ندای لبیک یاحسین و لبیک یازینب را سر می‌دهند.

در بلوار پیامبر اعظم و مسیر پیاده روی اربعین، ایستگاه های صلواتی برپا شده و از عزاداران با شربت و چای و میوه و غذاهای مختلف پذیرایی میشود.  

شیعیان از ملیت های مختلف عراق، افغانستان، پاکستان و هندوستان نیز طبق آداب و رسوم محلی خود برای سرور و سالار شهیدان به سوگواری مشغول می‌باشند.

مسجد مقدس جمکران، مساجد، تکایا، حسینیه ها و بقاع متبرکه قم امروز صحنه حضور چشمگیر سوگواران حسینی و ادامه دهندگان خط سرخ رنگ عاشوراست.

 نوجوانان و کودکان در عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) مشارکت قابل توجهی دارند، و آنان بار دیگر ثابت کردند، عشق به اهل بیت مختص به همه سنین است.

 مراسم عزاداری اربعین حسینی در بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب با حضور مسئولان و شخصیت های برجسته حوزوی برگزار، و دعای پرفیض اربعین قرائت شد.

 بیستم صفر سال 61 هجری قمری، همزمان با چهلمین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، جابربن عبدالله انصاری، صحابی برجسته پیامبر(ص) به عنوان نخستین زائر شهدای نینوا، وارد کربلا و این سنت از همان سال بنا نهاده شد. حفظ و گسترش سنت در سال های بعد توسط ائمه اطهار(ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفته به گونه ای که در روایتی، امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های مومن را زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.