عباس پور میدانی روز چهارشنبه درپایان جلسه هم اندیشی تولید کنندگان و دست اندرکاران اجرایی مرغ و تخم مرغ قم در سالن جلسه‌های جهادکشاورزی قم درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گرامیداشت هفدهم مهرماه روز جهانی تخم مرغ اظهار داشت: تخم مرغ به عنوان یک غذای کامل، شاخصی برای ارزیابی ارزش پروتئینی سایر مواد غذایی است.

 وی بیان داشت: متاسفانه سرانه مصرف تخم مرغ درقم و همچنین کل کشور معادل نیمی از مصرف این محصول در کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرف تخم مرغ هنوز به آن حد نرسیده که به سرانه مورد نظر و مطلوب برسیم گفت: چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ کاملا شفابخش است و هیچ ضرری برای مصرف کننده ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین اهمیت رصد حلقه زنجیره تولید تخم مرغ از تامین جوجه و نهادههای مورد نظر تا زنجیره فرآوری و حلقه مصرف را مورد تاکید قرار داد، و گفت: تقویت تشکلها در این زمینه بسیار مهم می باشد، و انتظار داریم، تشکل های استان فعالیت بیشتری داشته باشند.

بخش طیور قم دارای سه تشکل واتحادیه مرغ تخمگذار، مرغ گوشتی و بخش سلفچگان است، که ۸۰ درصد مرغداران قم عضو تعاونی تخمگذار هستند.

رئیس جهاد کشاورزی قم اذعان داشت: این استان در موضوع مرغ تخم گذار و همچنین مرغ نیمچه یا پولت رتبه خوبی را در کشور دارد، و بیشتر مواقع تک رقمی است.

وی ادامه داد: این نشان دهنده پتانسیل تخم مرغ در استان است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است؛ این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد و به‌ طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

همچنین هر ساله در قم حدود ۷۰ هزار تن تخم‌ مرغ و ۴۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که حجم بالایی از آن به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه برای فرهنگ سازی مصرف تخم مرغ برنامه هایی را در مدارس تصویب کردیم آن را بخشی از سیاست های ترویجی سازمان متبوع خود عنوان کرد و افزود: باید روز به روز شاهد افزایش سرانه مصرف تخم مرغ در استان باشیم.

این مسئول همچنین با اشاره به موضوع تامین نهاده ها، انبارها و سیستم ترانزیتی لازم افزود: اصلاح ساختار مرغ داری های قم به لحاظ بهداشتی و مصرف انرژی نیز از جمله تدابیر و سیاست های پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همکاری خوبی بین دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی، مرکز بهداشت با تولید کنندگان تخم مرغ در استان وجود دارد، و این ساختار در حال اصلاح است، تا مشکلهایی مانند بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را نداشته باشیم.

رئیس جهاد کشاورزی قم همچنین موضوع تنظیم بازار تخم مرغ را نیز مورد توجه قرار داد، و بیان کرد: برنامه های ترویجی و تشویقی خوبی را با همکاری صدا و سیما، آموزش و پرورش و مرکز بهداشت پیاده خواهیم کرد، تا با ارتقای سرانه مصرف تخم مرغ به پایداری این محصول راهبردی کمک کنیم، و موضوع های محیط زیستی، بهداشتی و صادراتی مربوط به این محصول را نیز از نظر کمی و کیفی ارتقاء دهیم.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.