مجید مرادی عصر دوشنبه در نشست علمی تحولات یمن در و تاثیر آن بر مناسبات منطقه ای در تالار گفت و گوی دانشگاه مفید قم، افزود: عربستان بدون داشتن هیچ راهبرد بلند مدتی وارد جنگ یمن شده که این جنگ هیچ دستاوردی برای آن نداشته و نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه محمد بن سلمان، عالم سیاست را با بازی‌های رایانه ای اشتباه گرفته است گفت: تمام موضوعات منطقه ای که عربستان پس از قدرت گرفتن محمد بن سلمان به آنها وارد شده، شتابزده و خالی از درک و عقلانیت بوده است.

استاد دانشگاه مفید، افزود: محمد بن سلمان برای اثبات خود و همچنین ایجاد فرصت برای سرکوب مخالفان داخلی به سمت ایجاد جنگ خارجی روی آورد.

مرادی، تاکید کرد: تا پیش از روی کارآمدن محمد بن سلمان، میان ایران و عربستان سطحی از مذاکرات، گفت و گو و درک متقابل وجود داشت ولی این روابط با روی کار آمدن بن سلمان طه به شدت تغییر کرد.

وی با بیان اینکه عربستان هیچگاه اجازه شکل گیری نظام دموکراتیک را در کشورهای عربی نداده است گفت: عربستان به نابودکننده دموکراسی تبدیل شده است که هیچ نظام دموکراتیک را در کشورهای عربی و منطقه را تحمل نکرده و تمام تلاش آنها به زیر کشیدن این دولت ها و نظامهاست.

مرادی، با اشاره به استعفای علی عبدالله صالح و فرار منصور هادی به عربستان گفت: عربستان سعودی به بهانه بازگردادند منصور هادی ائتلاف عربی را برای حمله به یمن شکل داد که مبارزه با ترورویست و سرنگونی حوثی ها را به عنوان اهداف خود از این حمله اعلام کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه عربستان و امارات دارای ۲ راهبرد متفاوت برای ورود به جنگ یمن بود، افزود: هدف عربستان از ورود به جنگ سرنگونی حوثیها و جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی در مرزهای آل سعود بود و این در حالی است که امارات به دنبال تجزیه یمن به دو بخش شمال و جنوب است.

وی با اشاره به ریشه های تاریخی جدایی طلبی در یمن گفت: شمال و جنوب یمن دارای ویژگی های متفاوت زبانی، اعتقادی، قبیله ای و قومی است که اندیشه های جدایی طلبانه بین این ۲ بخش ریشه های تاریخی دارد به همین دلیل ایجاد یمن واحد با چالش هایی مواجه است.

مرادی، با بیان اینکه امارات با سرمایه گذاری بسیار سنگین به دنبال تجزیه یمن است، افزود: امارات به دلیل محدودیتهای زمین و جغرافیا، به دنبال ایجاد یمن جنوبی برای گسترش نفوذ منطقه ای خود و اضافه کردن یمن جنوبی به امارات است.

وی یمن را یکی از مناطق عجیب دنیا دانست و اظهار داشت: تاریخ، فرهنگ، مذاهب، جغرافیا، جمعیت و موقعیت ممتاز جغرافیایی یمن شگفتی ساز است.

مرادی با بیان اینکه تنگه باب المندب یکی از تنگه های راهبردی و بسیار مهم دنیاست، گفت: کارشناسان بر این نکته معتقد هستند که هر کشوری که ۲ تنگه باب المندب و هرمز را در اختیار داشته باشد می تواند بر دنیا سروری کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه، با بیان اینکه زیدیه از قرن سوم تا چهاردهم هجری بر یمن مسلط بوده است ادامه داد: امامت زیدیه متکی بر شمشیر و قدرت است و این موضوع عنصری اساسی در تفکرات زیدیه است.

وی، حوثی ها را میراث داران زیدیه دانست و ادامه داد: فقه زیدیه به اهل سنت و حنفیه بسیار نزدیک است و فقه زیدیه و حنفیه دارای مشترکات بسیار زیاد است.

مرادی، با تاکید بر اینکه «تبری» از جمله ویژگی های برجسته تفکر زیدیه است، افزود: بافت قبیله ای و وجود قبایل قدرتمند در یمن بسیار قدرتمند هستند که دولتها جز با توجه به قدرت قبایل امکان حکومت و ثبات نخواهند داشت.

کارشناس مسائل خاورمیانه، ادامه داد: علی عبدالله صالح ۳۷ سال در راس قدرت یمن بود و دلیل این حضور مستمر، بازی وی با قبایل و مشارکت گرفتن قبایل در ساخت دولت بود.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.