بهرام سرمست روز یکشنبه در جلسه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش سرزمین و محیط‌زیست قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: این مطالعات باید علاوه بر بخش‌ها، برای استان نیز در پیکره کلی کشور هویت توسعه را مشخص نماید.

وی بیان داشت: با پیوندی که با دستگاه‌های اجرایی و افراد تسهیل گر محلی و بومی ایجاد می‌شود، این امر محقق خواهد شد.

وی اضافه کرد: در مطالعات مذکور مهم این است که تفاوت آشکار موجود بین هر بخش و همچنین بین روستایی نسبت به روستای دیگر احصا و ارائه شود، تا به هدف‌گذاری مشخصی برای توسعه استان دست پیدا کنیم.

قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است. طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است، جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم نیز در این جلسه بابیان اینکه طبق ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور باید طرح مطالعاتی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در ۸۵ روستای استان انجام شود، افزود: در کارگروه آمایش سرزمین مقرر شد با توجه به زیاد نبودن تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار این مطالعات در کلیه روستاهای استان انجام شود.

محمود نوربخش بابیان اینکه طبق نظر کارگروه یادشده این مطالعات باید برای هر بخش استان به‌صورت مجزا صورت گیرد، گفت: بر اساس سازوکار انتخابی، معاونت پژوهش دانشگاه تهران برای اجرای این طرح انتخاب شد تا پس از انجام در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب برسد.

وی بابیان اینکه در مرحله نخست، این مطالعات در ۲۵ روستای بخش سلفچگان انجام گرفت، گفت: طبق این مطالعات رقمی حدود ۸۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های اشتغال‌زا در بخش سلفچگان پیش‌بینی شد که به‌طور میانگین برای هر روستا ۳۲ میلیارد ریال می‌باشد.

بخش سلفچگان یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.