آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عصر شنبه در دیدار انجمن وکلا وکارشناسان قوه قضاییه،افزود: قوه قضاییه باید به بزرگترین مانع در بروز فساد در کشور تبدیل شود.
وی وضعیت ۴۰ ساله قوه قضاییه را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: تحول قوه قضاییه از معبر تقویت قضات این نهاد از لحاظ علمی میگذرد، قضات باید نسبت به وکلا به مباحث قانونی مسلط تر باشند.
وی عنوان کرد: راه اندازی و فعالیت مراکز مختلف تربیت قاضی در طول سال های گذشته در مجموع روند مطلوبی نداشته است، ایده آل در فقه اسلام این است که قاضی نسبت به مسائل باید متبحرتر و ماهرتر از وکلا باشد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: قوه قضاییه باید در راستای تربیت قضاتی باشند که در مباحث فقهی قدرت و درک کافی داشته باشند، تعداد قضاتی که به مرحله اجتهاد رسیده باشند در سطح کشور بسیار ناچیز است.
آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت قوه قضاییه در سرنوشت جامعه ادامه داد: در گام دوم انقلاب، قوه قضاییه باید به تعبیر اصلی و جایگاه فقهی خود بازگردد.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تسلط وکلا به قضات باید تدابیری در قانون گذاری اندیشیده شود که این مساله به درستی به سرانجام مطلوبی برسد.
آیت الله فاضل لنکرانی گفت: قضای خالص اسلامی به نحوی است که در آن نباید طرفین دعوا نیازمند وکیل باشند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: حوزه های علمیه برای غنی سازی مباحث مربوط به وکالت ظرفیت لازم را دارد.
وی بیان کرد: اطاله دادرسی در فقه اسلام مقبول نیست، برخی از مواد قانون کنونی سبب طولانی تر شدن روند رسیدگی به پرونده ها می شود.

مرکز وکلای قوه قضاییه در صدد کیفی تر کردن خدمات قضایی است
رییس مرکز وکلای قوه قضاییه نیز تاکید کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه برای تاثیرگذاری کمی و کیفی ارائه خدمت در این نهاد تاسیس و راه اندازی شده است.
علی بهادری جهرمی گفت:‌ تربیت وکیل و کاشناس قدرتمند از اهداف تاسیس این نهاد بوده و اقدام های اجرایی نیز در این زمینه درحال انجام است.
وی  افزود:‌ برای حرکت در مسیر تحقق عدالت و دستیابی به حقیقت واقع، رای کارشناسان مرکز وکلای قوه قضاییه در حکم نهایی قاضی پرونده تاثیر بسزایی دارد.
بهادری تاکید کرد: برای بهبود وضعیت اخلاق در وکالت و اخلاق قضاوت باید تعاملات با حوزه های علمیه در تولید محتوا بیشتر شود.
وی گفت:‌ برای هدایتگری درست مرکز وکلا و کارشناسان برای کشف حقیقت نیازمند کمک بیشتر حوزه های علمیه هستیم.
وی تاکید کرد: در سطح کشور ۱۱ هزار قاضی، ۷۵ هزار وکیل و ۳۵ هزار کارشناس رسمی قوه قضاییه وجود دارد.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.