باز مهر آمد و فصل شروع مدرسه‌ها و دغدغه خرید ملزومات مدرسه، از کیف و کفش گرفته تا نوشت افزار؛ حال جدای از افزایش قیمت لوازم التحریر با توجه به وضعیت اقتصادی مردم وجود نوشت افزار و لوازم التحریر خارجی که بازار را تسخیر کرده و در آن قهرمانان غربی جولان می‌دهند، دغدغه دیگری است که باید والدین داشته باشند.

 در سالی که به «رونق تولید» نام‌گذاری شده است با چرخی در بازار و فروشگاه‌های لوازم التحریر وجود نوشت افزار خارجی، کوله پشتی‌هایی با عکس قهرمانان کارتون‌های خارجی و انواع لوازم التحریر لاکچری چشم‌ها را به خود مجذوب می‌کند در حالی که بر اساس آمار ارائه شده سهم تولیدات داخلی نوشت افزار از کل بازار چند ده میلیاردی ایران بسیار اندک بوده و اکنون بازار نوشت افزار کشور به ویژه شهر مقدس قم در تسخیر تولیدات چین و برخی کشورهای اروپایی است.

اگر در کل بازار و فروشگاه‌های استان قم قدم بزنی به ندرت می‌توانی نوشت افزار ایرانی و اسلامی ببینی انگار چشم بادامی‌ها حتی بازار لوازم التحریر ما را هم تسخیر کرده و این نوشت افزارها امروز به نمایشی برای به رخ کشیدن قهرمانان کارتونی آن‌ها تبدیل شده است.

پشت ویترین فروشگاه‌های لوازم التحریر انواع مدادها، پاک‌کن‌ها و جامدادی‌هایی با طرح غربی خودنمایی کرده و از همان ابتدای کار ذهن کودک را به سوی قهرمانان غربی درگیر کرده و دیگر مکانی برای سارا و دارای ایرانی وجود ندارد.

گویی آفت تجملات و کالای لوکس ملزومات مدرسه را هم درگیر کرده و لوازم‌التحریری با تصاویر کارتون‌های هالیوودی و مرد عنکبوتی تا کیتی و شخصیت‌های نیمه برهنه از همان ابتدای کار قرار است بر شخصیت کودک ایرانی کار غیر فرهنگی انجام دهد و والدین هم که دست کودک را برای انتخاب باز گذاشته‌اند، هر سال باید شاهد جولان قهرمانان پوشالی غربی در ملزومات مدرسه کودکانشان باشند.

باید برای حمایت از کالای ایرانی با شروع فصل بازگشایی مدارس، لوازم التحریر ایرانی برای خرید تبلیغ شود تا کودکان هم با قهرمانان ایرانی و اسلامی خود آشنا شوند و هم در شرایط کنونی تحریم از تولید داخل حمایت شود.

جنگ نرم دشمن در لوازم التحریر مدرسه

مادر یک کودک دبستانی که امسال به دنیای مدرسه وارد شده، در حالی که در حال جست‌وجو برای یک نوشت افزاری است باب گفت‌وگو را با او باز می‌کنم، می‌گوید: برای خرید ملزومات مختص ابتدایی به این فروشگاه آمده ولی با تعجب تنها با لوازم التحریر خارجی روبرو شده است و تصاویری که در اغلب این دفترها است سنخیتی با شخصیت کودک او ندارد.

دشمن از راه جنگ نرم وارد ذهن کودکان ما شده و طرح‌های غیر فرهنگی خود را ملکه ذهن فرزندان ما کرده است

زهرا دانش می‌افزاید: رنگ و لعاب این نوشت افزارها به قدری بالا است که در ابتدای امر کودک را به سوی خود جذب می‌کند وقتی ما هم قهرمانان مهمی داریم چرا نباید در قالب نوشت افزار به کودکانمان معرفی کنیم.

به گفته این مادر قمی، امسال هم قیمت‌ها بسیار بالا است و خیلی از مردم توانایی خرید ملزومات مدرسه را ندارند؛ بعضی والدین لوازم التحریر لوکس و به قولی لاکچری را برای فرزند خود می‌خرند بدون اینکه به دیگر دانش آموزان فکر کنند.

یکی شهروند قمی دیگری بیان می‌کند: دشمن از راه جنگ نرم وارد ذهن کودکان ما شده و طرح‌های غیر فرهنگی خود را ملکه ذهن فرزندان ما کرده است و بر ذهن آن‌ها در حال کار کردن هستند؛ اگر بر قیمت لوازم التحریر رسیدگی نمی‌شود حداقل این نوع نوشت افزارها را ساماندهی کنند.

برای بررسی ساماندهی قیمت لوازم التحریر با برند ایرانی به سراغ اتحادیه لوازم التحریر و کیف و کفش قم می‌رویم.

ممنوعیت فروش کیف و کفش با برند خارجی در قم

رئیس اتحادیه کیف و کفش قم می‌گوید: ضمن برگزاری نمایشگاهی برای عرصه کیف و کفش با قیمت مناسب برای شهروندان قمی در زمینه فروش و ارائه کیف و کفش در بازارهای قم هم کنترل و ساماندهی بیشتری را ارائه کردیم.

امسال برنامه‌ریزی شد که کیف‌ها و کفش‌هایی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد بیشتر دارای برند ایرانی باشد

قدرت الله مقیمی راد می‌افزاید: برای حمایت از کالای ایرانی امسال برنامه‌ریزی شده است که کیف‌ها و کفش‌هایی که در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد بیشتر دارای برند ایرانی باشد و با فروش برندهای خارجی در بازار قم هم زمان با بازگشایی مدارس برخورد و آن را منع کردیم.

به گفته وی، در بیشتر مناطق استان در مرکز، منطقه نیروگاه، بلوار امین و غیره فروش‌های فوق العاده با تخفیف مناسب برنامه‌ریزی شده است تا مردم کالای با کیفیت با قیمت مناسب را خریداری کنند و در این شرایط اقتصادی فشاری به آن‌ها وارد نشود.

نمایشگاهی که نوشت افزار داخلی در آن کم‌رنگ بود

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم هم، با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در محل مجتمع ناشران قم می‌گوید: امسال هم زمان با بازگشایی مدارس پنجمین نمایشگاه سال تحصیلی را از ۱۰ تا ۲۵ شهریور برگزار کردیم و در این نمایشگاه انواع نوشت افزار داخلی، خارجی و ملزومات مدرسه به همراه کتب درسی و کمک آموزشی در معرض فروش قرار گرفت.

حمید خرمی می‌افزاید: در این نمایشگاه برای دانش آموزان تا ۳۰ درصد تخفیف و قیمت‌های مناسبی در فروش مد نظر بوده که با استقبال خوب شهروندان قمی به ویژه بعد از دهه اول محرم روبرو بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی به فروش رفته، بیان می‌کند: سعی کردیم از نوشت افزار ایرانی برای فروش استفاده کنیم ولی بعضی ملزومات مشابه خارجی آن عرصه شد و هم تولیدات داخلی و هم خارجی در این نمایشگاه عرصه شد.

امیدوار بودیم در سالی که به نام «رونق تولید» نام‌گذاری شده در بازار و تب و تاب خرید لوازم التحریر و وسایل مدرسه بیشتر با عرضه و فروش نوشت افزار ایرانی اسلامی برخورد کنیم ولی اینگونه نشد، در حالی که با خرید این ملزومات ایرانی از خروج بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان ارز جلوگیری می‌شد، کارگر ایرانی امنیت شغلی پیدا می‌کرد و هم‌چنین کودکانمان با فرهنگ و هویت اسلامی بیشتر آشنا خواهند شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1268016
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.