اصغر خوش گفتار روز چهارشنبه درجلسه کارگروه تخصصی فرش دستباف قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: فرش دستباف قم در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی و جهانی شد و مولفه های خاص خود را دارد.

وی با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته برای حل معضل وجود فرشهای تقلبی با نام فرش قم در بازارهای داخلی و جهانی افزود: دولت باید در این زمینه تشکل‌های فرش را حمایت کند، چون به لحاظ مالی و حقوقی توانایی انجام این کار را ندارند.

وی بیان داشت: فرش‌های تقلبی هر روز از نظر تراکم و عملیات پس از دارقالی به فرش های تولید شده توسط استادکاران قمی شبیه تر می شود، به گونه ای که یک تاجر با ۶۰ سال سابقه فعالیت در زمینه تجارت فرش نیز قدرت تشخیص فرش تقلبی از فرش اصل را ندارد.‌

خوش گفتار همچنین با تاکید بر توجه جدی مرکز ملی فرش به این موضوع گفت: اگر مساله فروش فرش های تقلبی به نام فرش دستباف قم مورد غفلت قرار گیرد، و تشکل‌ها و مدیریت استان نیز تحرکی نکنند، در آینده بدنامی به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: موضوع فرش تقلبی و شبیه سازی شده اگر ادامه پیدا کند، همه اقدام ها و فعالیت های استان در حوزه فرش را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

رئیس انجمن هنرمندان فرش قم با تاکید بر اینکه معضل فرش های تقلبی فارغ از قم صنعت فرش کشور را تهدید می کند،‌ تصریح کرد: فرش قم به دلیل تراکم، وجه تمایز بیشتری با فرش های تقلبی دارد، ولی تشخیص سایر فرش های تولیدی در کشور از فرش های تقلبی حتی برای کارشناسان زبده فرش نیز سخت و دشوار است.

محمد خوش گفتار یادآور شد: درنمایشگاه فرش امارات عربی متحده و قطر بولتن هایی از فرش قم ایجاد شده که اگر هر کدام از تجار آن را ورق بزنند برای آنها قابل تشخیص نیست.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود، سالانه به طور میانگین ۴۰ هزار مترمربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید و در سال حدود ۱۰ میلیون دلار فرش از استان صادر می‌شود.

۲۷ هزار بافنده، ۳۵۰ واحد تولیدی، ۱۳۰ واحد فروش، ۱۰ کارگاه رنگرزی، ۴۰ کارگاه قالیشویی و ۳۱ کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند، همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای ۲۰۰ عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با ۵۰۰ خانوار قالیباف زیر پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف است.

معاون خودکفایی اشتغال زایی کمیته امداد امام (ره) نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت بیش از ۵۵۰ تن از مددجویان تحت پوشش این کمیته در صنعت قالیبافی استان خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ بالغ بر ۴۲۴ رج فرش ابریشم توسط مددجویان کمیته امداد قم تولید شد.

مهرداد مصلح با اشاره به اعطای تسهیلات کارفرمایی به متقاضیان گفت: این اقدام مشروط به بیمه کردن تمامی اعضای خانواده مددجویان قالیباف انجام می‌گیرد.

وی  ادامه داد: یک کارفرما به ازای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافتی باید کلیه قالیبافان شاغل در یک کارگاه پنج‌ نفره را بیمه کند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.