حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری روز شنبه در نهمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: دبی و حجم مورد نیاز برای حقابه دریاچه مذکور هشت است، ولی اکنون دبی خروجی از سد ۱۵ خرداد چهار میباشد، و این آب درحال هدر رفتن است.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است. حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب می‌باشد. این سد به وسیله آبهای جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود. 

وی با اذعان به اینکه بخشی از این آب به صورت مجاز برای مصارف کشاورزی و بخشی دیگر نیز به شکل غیرمجاز برای صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور شد: این کار در شرایطی صورت می گیرد، که قرار بوده آب مورد نیاز صنعت از طریق پساب تامین شود، ولی چون زحمت و سختی دارد از آب شیرین استفاده میکنند.

ذوالنوری گفت: قسمتی از این آب نیز به تانکر شهرداری انتقال یافته و برای جاهای دیگر استفاده می شود، و عملا چیزی از این آب به دریاچه نمک نمیرود.

وی  با تاکید بر توجه ویژه به مساله حیف و میل شدن این آب شیرین خواستار اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه شد، و افزود: به تازگی در جلسه که به اتفاق دیگر نمایندگان قم با وزیر نیرو داشتیم این موضوع را تذکر دادیم، معلوم نیست گوش خریداری باشد.

ذوالنوری یادآور شد: اگر اکوسیستم دریاچه نمک دچار تغییر و تحول نشود و رطوبت آن از بین نرود و خشک نشود مشکلی به وجود نمی آید، ولی اگر به محیط زیست آسیب بزند باید تدبیر شود و نیاز به مطالعه دارد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است. این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.