به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، حمید یزدانی با اعلام این خبر  اظهار داشت: طرح مرمت و احیاء خانه تاریخی شاکری در بیست و پنجمین جلسه شورای فنی میراث فرهنگی استان قم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این طرح توسط سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) انجام میشود.

وی، افزود: این خانه متعلق به عصر قاجار است و در بافت قدیمی قم، در خیابان آذر، ابتدای محله آقا سیدحسن قرار دارد، از ویژگی‌های شاخص آن ورودی اصلی خانه به صورت دو طبقه  است که توسط آجرکاری ها و ستون‌های سنگی تزیین شده است.

وی ادامه داد: مجموع اتاق ها در این بنا به سه گروه اتاق های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن ها شاخص ترین نماد معماری مجموعه است، اتاق های شمال شرقی و اتاق های جنوب غربی که دارای زیر زمین هایی با ستون سنگی و قوس های زیبا است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.

یزدانی گفت: این بنا کاربرد مسکونی داشته که از خصوصیات بارز آن زیبایی فرم ها و تزیئنات معماری آن است، شاخص ترین عنصر تزئین شده این خانه به حجاری های سر ستون های سنگی آن مربوط می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی قم، گفت: این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۵۶۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

استان قم دارای حدود 365 اثر تاریخی به ثبت میباشد. 

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.