به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در این مدرسه تابستانی که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران و با حضور بیش از ۱۰۰ پژوهشگر، استاد و دانشجوی حقوق در حال برگزاری است، سخنگوی شورای نگهبان سخنانی را پیرامون موضوع نظارت شورای نگهبان بر مصوبه های مجلس شورای اسلامی مطرح کرد.

عباسعلی کدخدایی در مباحث خود که با موضوع نظارت شورای نگهبان بر قوانین و مقررات فرآیندها و رویه ها آغاز شد، مبنای صلاحیت شورای نگهبان در نظارت بر قوانین از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی را مستند به برخی اصول قانون اساسی از جمله اصل چهارم و هفتاد و دوم، مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در ادامه مصوبه های مشمول نظارت شامل مصوبات مجلس شورای اسلامی، روند بررسی فقهای شورای نگهبان در نظارت بر مصوبات دولت از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی، ملاک فقهای شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی، مرجع تشخیص مغایرت مصوبات، مهلت بررسی مصوبات و... را تشریح کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه مباحث خود برخی نکته های مهم در رابطه با نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس شورای اسلامی از لحاظ عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی را مطرح و به سئوالات متعدد دانشجویان و اساتید حاضر در این دوره پاسخ داد.

وی گفت: تنقیح قوانین پس از تأیید شورای نگهبان نباید ماهوی باشد و در صورت ضرورت تغییر ماهوی باید موارد توسط مجلس تصویب شده و مجدداً برای اظهار نظر شورای نگهبان ارسال شود.

مدرسه تابستانی حقوق پارلمانی همچنین با سخنرانی  مسلم آقایی طوق، عضو  هیات علمی دانشگاه علوم قضایی پیرامون نظام انتخاباتی پارلمانی، حسن وکیلیان مدیر کل لوایح، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد شیوه های قانونگذاری، ابوالفضل الموتیان مدیرکل قوانین مجلس پیرامون " قانون نویسی" ادامه پیدا خواهد کرد.

حاضران در این مدرسه تابستانی که از روز گذشته در قم حضور دارند ،‌فردا سه شنبه ضمن بازدید از صحن علنی و کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق حضور پیدا خواهند کرد و دکتر اسدالهی معاون نظارت مجلس شورای اسلامی نیز در جمع آنها سخنرانی می کند.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.