مرتضی نوریان روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه درهر ۱۰ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی توزیع میشود، افزود: از هر واحد خون اهدایی فراورده‌های گوناگونی همچون پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز، گلبول سفید و کرایوپرو تهیه و تولید و این فراورده ها درمرکزهای درمانی و بالینی بر مبنای نیاز بیماران توزیع می‌گردد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، میزان اهدای خون در قم حدود یک درصد رشد و تعداد مراجعه‌کنندگان سه درصد کاهش داشته است که کاهش مراجعین هشداردهنده است و باید در این زمینه برنامه ریزی جدی در حوزه فرهنگ سازی انجام شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون قم،‌ با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای اهدای خون گفت: درمجموع این استان ازنظر تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن مشکلی ندارد ولی با توجه به اینکه هر فرآورده زمان نگهداشت محدودی دارد،‌ نیازمند اهدای مستمر خون در این زمینه هستیم.

نوریان با تاکید بر اینکه خون هیچ گونه جایگزین مصنوعی ندارد، ادامه داد: میزان نگهداشت گلبول قرمز متراکم یک ماه، پلاکت فرزیس بین سه تا پنج روز و پلاسما که در تولید دارو برای بیماری‌های خاص بسیار مهم است در دمای منفی ۴۰ درجه تا ۲ سال قابل نگهداری است به همین دلیل استمرار در اهدای خون ضروری است.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: میزان شاخص اهدای خون در استان قم ۳۰ تَن به ازای هر یک هزار تن است که این رقم در کشور ۲۷ تن به ازای هر یک هزار تن می باشد و قم جزو استان‌هایی است که در این زمینه از میانگین کشوری بالاتر قرار دارد.

وی گفت: اهدای خون در استان از میانگین کشوری بالاتر و نزدیک به شهرهای توسعه یافته در اهدای خون است.

شهروندان برای دریافت زمان نوبت جهت اهدای خون می‌توانند به سامانه www.IBTO.ir مراجعه تا در زمان اعلام‌شده به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

قم دارای ۲ پایگاه انتقال خون واقع در خیابان ۱۵ خرداد و همچنین میدان روح‌الله است که این مراکز میزبان اهداکنندگان خون هستند.

در پنج ماه نخست سال ۹۸، بیش از ۱۷ هزار تن در قم موفق به اهدای خون شدند که سهم بانوان در اهدای خون حدود ۴ درصد و سهم آقایان ۹۶ درصد است ضمن اینکه در این مدت حدود ۲۳ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان توزیع‌شده است.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.