حسن ایزانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در مواردی که استخرها دارای نقص باشد، تذکرات لازم داده و رفع نقص آن ها پیگیری میشود.

وی اضافه کرد: در سطح استان قم ۳۱ استخر وجود دارد که به طور مرتب توسط بازرسان بهداشت کنترل و نظارت می شود که این نظارت ها بخصوص در فصل تابستان به علت تعداد بالای متقاضی و احتمال افزایش آلودگی بیشتر می باشد.

به گفته وی، این نظارت ها شامل کنترل مسائل بهداشتی و بهسازی از جمله کلرسنجی آب، نظارت بر سرویس های بهداشتی، رعایت بهداشت فردی کارکنان، نظارت بر بوفه ها، کنترل کیفیت میکروبی و شیمیایی آب، کدورت آب، میزان املاح، PH آب، دمای آب و نحوه گندزدایی می باشد.

ایزانلو بیان کرد: پایش های انجام شده از استخرهای شنا حاکی از آن است که مجموعه های آبی و استخرهای شنا محل مناسبی برای انتقال بیماری های عفونی و پوستی می باشند، لذا نظارت های بهداشتی بر کیفیت میکروبی و شیمیایی آب در آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: پذیرش بیش از حد ظرفیت این مشکل را تشدید می کند که باید در این خصوص مداخلات لازم از طرف دستگاه های نظارتی صورت گیرد.

وی ادامه داد: عمده مشکل استخرهای قم مربوط به تاسیسات لوله کشی، تصفیه و گندزدایی می باشد و ضروری است با نظارت و پیگیری سازمان های ذیربط مشکلات آن ها حل و فصل شود.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: رعایت نکردن نکات بهداشتی استخر از سوی مردم مانند استفاده از مواد آرایشی در هنگام استفاده از استخر، خوردن و آشامیدن بخصوص در سانس های طولانی، عدم اجابت مزاج قبل از شنا، جدا نبودن استخر کودکان و عدم رعایت بهداشت فردی و  استحمام قبل از ورود به استخر و بعد از شنا می تواند مشکلات استخر را افزایش دهد.

وی به شناگران توصیه کرد: قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب گرم و صابون بشویند، همچنین بعد از استفاده از آب استخر همین عمل را انجام دهند تا از آلودگی های احتمالی پیشگیری به عمل آید.

وی افزود: قبل از ورود به استخر، حتما پاهای خود را در حوضچه ضد عفونی به مدت یک دقیقه قرار دهند، قبل از ورود به استخر، باید مثانه خود را تخلیه کنند.

ایزانلو اضافه کرد:  در صورت استفاده از توالت در محوطه استخر شنا، شناگر باید قبل از ورود به استخر، بدن خود را با آب و صابون بشوید و از حوضچه ضد عفونی کننده (کلر) عبور کند.

وی با بیان این که شناگر از ورود به استخری که نجات غریق در محوطه نیست، خودداری کند، خاطرنشان کرد: شناگران از بردن مواد غذایی، ظروف مختلف به ویژه شیشه به محوطه استخر خودداری و از وسایل اختصاصی شنا استفاده کنند.

وی خطاب به شناگران، تاکید کرد: اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید، از رفتن به داخل آب خودداری کنید، آب استخر را به هیچ وجه وارد دهان نکنید و از انداختن آب دهان، مضمضه کردن آب، شستن و خارج کردن ترشحات بینی خودداری کنید.

ایزانلو افزود: هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنید و هنگام ابتلا به بیماری توام با خلط عفونی، ترجیحا به شنا نپردازید.

وی ادامه داد: اگر بیماری پوستی از قبیل بیماری های قارچی قابل سرایت دارید، به هیچ عنوان به استخر عمومی مراجعه نکنید.

وی با اشاره به این که شناگران باید بعد از استخر نیز بدن خود را شستو دهند، گفت: پیش از ورود به محیط استخر و داخل شدن به آب، آرایش صورت باید پاک شود، زیرا حل شدن مواد مختلف آرایشی در آب استخر و آلوده شدن آن،‌ می‌تواند زمینه ابتلا به انواع ناراحتی‌ها و حساسیت‌های پوستی را برای افرادی که در آن آب شنا می‌کنند، ایجاد نماید.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.