امیر فردین روز  چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در حال حاضر چهار زورخانه زیر مجموعه اداره ورزش و جوانان و سه زورخانه دیگر به ترتیب شخصی، زیر نظر آموزش و پرورش و در زندان لنگرود فعال است.

وی اضافه کرد: نام بیش از ۶۰۰ ورزشکار در سامانه مربوطه ثبت شده و حدود ۴۰۰ تَن به صورت حرفه ای این ورزش را دنبال می کنند و جزو فعالان درجه یک هستند.

به گفته وی، ورزشکاران این رشته در رده های سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید، بزرگسالان و پیشکسوتان ساماندهی میشوند.

فردین با اشاره به این که ۶ مرشد و ۲ مربی به صورت جدی و فعال کار میکنند، بیان کرد: قوی ترین مرد زورخانه ای به نام حسین قمی ،بومی شهر قم است و بهترین مرشدهای ایران در شاخص های آواز و ضربی در رده های سنی مختلف قمی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشکاران رشته پهلوانی قم سال گذشته نیز موفق شدند دربخش استعدادهای برتر درزمینه کشتی پهلوانی، کباده و میل بازی مدال طلا کسب نمایند.

وی با بیان این که ورزش پهلوانی محدودیت سنی ندارد، گفت: درحال حاضر از کودک چهار ساله همراه با پیرمرد ۹۰ سال در گود زورخانه ورزش میکنند که این مساله باعث شده ورزش پهلوانی نسبت به سایر ورزش ها تفاوت ویژه ای داشته باشد.

به گفته رئیس هیات ورزشی پهلوانی و زورخانه ای قم، اجرای زنده موسیقی ملی، مذهبی و تاریخی و اجرای سروده های حماسی شاهنامه و اشعاری در وصف امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) ورزش زورخانه ای را با تمام ورزش های موجود در دنیا متمایز کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به آمار استفاده ورزشکاران از بیمه، ورزش باستانی کمترین آسیب را برای ورزشکاران داشته است و از سوی دیگر گروهی بودن این ورزش، باعث شده تجربه و رسوم پیشکسوتان به جوانان منتقل شود.

وی با بیان این که فعالیت ورزشکاران زورخانه در قم نسبت به سال های گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با حضور در مجامع عمومی و آیین های مختلفی که سازمان ها به مناسبت ولادت و شهادت ها برگزار می کنند، این ورزش باستانی را همگانی نماییم.

فردین با اشاره به حضور اثرگذار تیم باستانی کار این استان در هفته فرهنگی قم در نبطیه لبنان، گفت: تیم ۶ نفره باستانی کار قم در این کشور اجرای برنامه داشتند که با استقبال گسترده ای مواجه شد به گونه ای که شهردار نبطیه اعلام کرد که زورخانه ای احداث می نماید.

وی افزود: در همین راستا شهردار نبطیه با سفر به استان قم، تفاهم نامه ای با اداره کل ورزش و جوانان و هیات ورزشی پهلوانی و زورخانه ای استان منعقد کرد تا از ظرفیت ورزش زورخانه ای قم در این استان استفاده شود.

اردیبهشت ماه سال گذشته، هفته فرهنگی قم به منظور معرفی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی این استان در نبطیه لبنان برگزار شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به حضور طلابی از ۱۳۰ کشور جهان در قم، این امکان وجود دارد تا طلاب با ورزش باستانی آشنا شوند و با توجه به این که این ورزش دینی می باشد، مبلغان می توانند سفیران ورزش باستانی در کل دنیا باشند.

فردین با اشاره به تدوین پیش نویس همکاری بین فدراسیون ورزش زورخانه و جامعه المصطفی، ادامه داد: در این راستا دوره هایی برای آشنایی طلاب با ادوات، اشعار، مرشدها و ورزشکاران برگزار شده، ولی در نظر داریم فضایی بزرگ تر و مجهزتر برای این امر در نظر گرفته شود.

/۲۰۸۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.