حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: وقتی چیزهایی که ربطی به دین ندارد را وارد دین کنیم بدعت است و این بدعت چهره واقعی دین را مخدوش خواهد کرد، هر چیزی وقتی چهره واقعی و اصلی خود را از دست بدهد بنیان های آن سست و لرزان خواهد شد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: در ارتباط با عاشورای حسینی نیز گاهی در قالب مدل ها و سبک های خاص، سعی می شود بدعت هایی وارد فرهنگ عاشورای حسینی شود و در این فضا، اصل محوری عاشورا به حاشیه رفته و مسائل فرعی، اصل می شود و این بسیار خطرناک است.
وی ادامه داد: اگر چهره دین و عاشورا را وارونه جلوه دهیم و کسانی به صورت آگاهانه و یا بدون آگاهی به خرافات و بدعت ها در عزاداری دامن بزنند، باعث دین گریزی مردم خواهد شد و تبعات نامطلوبی برای اسلام در پی خواهد داشت، بنابراین، مهمترین رسالت مبلغان دینی، پالایش و زدودن خرافات و بدعت ها از چهره دین و عزاداری است و در این زمینه جامعه از آنان  انتظارات زیادی دارد.
صلواتی خاطرنشان کرد: باید هم مردم و هم مداحان آگاه شوند که هدف قیام امام حسین (ع) چه بوده و عزاداری ها ما نیز بر چه مبنا و اساسی قرار دارد، فلسفه قیام برای آنها تبیین شوند تا به عمق و محتوای عاشورای حسینی پی ببرند.
صلواتی  در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوالی در مورد تبیین خاستگاه دینی نذورات مردمی در مراسم عزای حسینی گفت: نذورات مردم در مجالس عزاداری ریشه کهن و دیرینه دارد و کسی نمی تواند جلو آن را بگیرد زیرا کاملا خودجوش، مردمی و از روی آگاهی و اعتقاد است.
وی در پاسخ به شبهاتی که می گویند بهتر نیست نذورات مردمی صرف کارهای عام المنفعه و کمک به فقرا شود، نیز گفت: هر چیزی جای خود را دارد، کسی که در مجلس عزای حسینی نذری می دهد اگر فرهنگ سازی شود به صورت قطعی، در کارهای خیر به ویژه کمک به فقرا نیز پیشقدم خواهد شد.
وی  همچنین گفت: در دهه دوم انقلاب اسلامی، ترویج فرهنگ غنای عاشورای حسینی می تواند ما را در تقویت فرهنگ ظلم ستیزی، حمایت از مظلوم و مقاومت در برابر ظلم مصمم تر سازد.
صلواتی ادامه داد: مهمترین درس عاشورا روحیه ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم بود و این فرهنگ باید برای همیشه زنده بماند.
استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: تا زمانی که آثاری از ظلم در جهان باشد باید قیام حسینی ترویج، تبلیغ و تبیین شود، سخنان امام حسین (ع) سرشار از عدالت طلبی، ظلم ستیزی، روحیه فداکاری و ایثار و گذشت است و در هر زمانی و شرایطی، کارکرد خود را دارد و باید روی آن تبلیغ شود.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.