آیت‌الله سید محمد سعیدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص انتظاری که از مبلغان برای مقابله با بدعت‌های عاشورایی می‌رود،‌ بیان کرد:‌ نخست آنکه بدعت‌ها درزمینهٔ ناآگاهی مردم و کم‌کاری مسئولان و متولیان امر پدید می‌آید و لازمه مقابله با آن این است که عالمان دین و کسانی که با معارف اهل‌بیت(ع)‌ و حقایق آن آشنا هستند،‌ نگذارند که مردم در جهل باقی بمانند و بستری برای بدعت‌گذاری ایجاد شود.

وی افزود: در گام بعد همه مردم باید در این حوزه همکاری کنند، در غیر این صورت،‌ اگر عالمان تلاش کنند و محبان اهل‌بیت(ع)‌ برای این تلاش‌ها ارزشی قائل نباشند،‌ کار به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: عالمان دینی باید با شیوه،‌ روش و شگردهای بدعت‌گذاری آشنایی کامل داشته باشند،‌ در غیر این صورت چگونه می‌توانند بدعت‌ها را بشناسند و با آن مبارزه کنند.

قیام عاشورا یک حرکت از قبل پیش‌بینی‌شده بود

آیت‌الله سعیدی پیرامون الزامات و انتظارات از امامان جمعه برای تبیین فلسفه قیام عاشورا در عصر جدید، گفت: قیام عاشورا یک حرکت عام، هدفمند و از قبل پیش‌بینی‌شده بود،‌ یعنی این‌گونه نبود که امام حسین(ع) به‌طور ناخواسته و پیش‌بینی‌نشده در یک حادثه و واقعه‌ای قرارگرفته باشند و مجبور شوند آن مواضع را بگیرند.

وی افزود:‌ بلکه خداوند متعال که علام الغیوب است از طریق پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) این حوادث و وقایع را به امام حسین(ع)‌ خبر داده و نسبت به موضع‌گیری‌های ایشان و خاندان مطهرشان دستورهای لازم را داده بودند.

وی ادامه داد: همچنین به همه رهروان راه حسینی وظایف و تکالیف مؤمنین را درباره این حماسه عظیم یادآور شده بودند، حتی نسبت به نوع و کیفیت مجالس اباعبدالله دستورات لازم داده‌شده بود،‌ بنابراین تکالیف شیعیان و محبین اهل‌بیت(ع)کاملاً شفاف و گسترده درباره این قیام پرشور مشخص است.

آیت‌الله سعیدی گفت:‌ بر همین اساس تنها کاری که امامان جمعه باید انجام دهند و به آن بپردازند این است که از منبر مقدس نماز جمعه این تکالیف و وظایف را به محبین و شیعیان منتقل کنند.

مبلغان دینی از رسانه‌های جدید استفاده کنند

وی بیان کرد:‌ وسیله ابلاغ و نوع و کیفیت آن‌هم با توجه به زمان،‌ مکان و شرایط متفاوت و متنوع است، در عصر حاضر که وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ها متنوع،‌ گسترده و پیچیده شده‌اند باید با استفاده از همین ابزارهای جدید به تکلیف عمل کنند.

وی ادامه داد: برای امکان تبلیغ و تبیین فلسفه قیام عاشورا با توجه به مطالب پیش‌گفته، توانایی استفاده از این ابزارهای تبلیغی جدید را آموزش ببینند و یا به کسانی که در این فضاها آشنا هستند،‌ مراجعه نمایند؛‌ به‌هرحال سبک تبلیغ سنتی بسیار عالی است ولی از سبک و روش‌های جدید نیز نباید غافل شد.

هزینه برای مباحث فرهنگی از مهم‌ترین مصادیق عام‌المنفعه است

آیت‌الله سعیدی در تبیین خاستگاه دینی نذورات مردمی با توجه به شبهه افکنی دشمنان مبنی بر این‌که چرا نذورات مردم صرف کارهای عام‌المنفعه و کمک به فقرا نمی‌شود،‌ نیز گفت: ابتدا باید مصادیق عنوان عام‌المنفعه و فراگیری مفهوم آن برای مردم توضیح داده شود، بدون شک هزینه کردن در مباحث فرهنگی از مهم‌ترین مصادیق عام‌المنفعه است.

وی بیان کرد:‌ سپس باید مفهوم فقر تبیین شود که فقر تنها در امور خوراک،‌ پوشاک و مانند این‌ها نیست،‌ بلکه فقر فرهنگی از مهم‌ترین فقرهاست که باید با هر شیوه و روش ممکن درراه فقرزدایی و کمک به فقرای فرهنگی تلاش کرد.

اندیشمندان، حسینیان و یزیدیان زمان را به مردم بشناسانند

امام‌جمعه قم همچنین پیرامون اهمیت ارائه راهکارهایی برای تطبیق معیارهای فرهنگ عاشورایی بازمان کنونی افزود: آنچه شهید بزرگوار آیت‌الله مطهری(ره) در این زمینه بیان کردند نمونه و مشتی بود از خروار،‌ یعنی باید اندیشمندان و حسین شناسان و یزید شناسان و عاشورا شناسان برای هر زمان و هر زمین،‌ حسینیان و یزیدیان و صف‌های حق و باطل را در هر زمان و مکان شناسایی کرده و به مردم بشناسانند و راه‌های ورود در صف حق و راه‌های گریز از صف باطل را به ایشان یاد بدهند تا در دام بدعت‌ها و کج‌راهه‌ها نیفتند.

فرهنگ عاشورایی در هر زمان خاستگاه تفکر مقاومت است

وی در خصوص تأثیرگذاری فرهنگ عاشورایی طی گام دوم انقلاب اسلامی، در تمدن سازی اسلامی به‌ویژه در ترویج تفکر ظلم‌ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم،‌ نیز بیان کرد:‌ فرهنگ عاشورایی در هر زمان توانسته در تمدن سازی به‌ویژه در ترویج تفکر ظلم‌ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم مؤثر باشد.

وی ادامه داد:‌ فقط باید این ضابطه و قاعده کلی را بر مصادیق و موارد آن تطبیق داده و این کار مهم بر عهده فقها،‌ علماء و اندیشمندان متعهدی است که عالم به زمان و مکان هستند.

آیت‌الله سعیدی گفت: حضرت علی(ع) به دو فرزند خود و همه‌کسانی که وصیت آن حضرت به آنان می‌رسد توصیه فرمودند:‌«کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» در این فراز حضرت علی(ع) معیار یاری و نصرت را مظلوم بودن و معیار مبارزه و برخورد را ظالم بودن معرفی فرمودند،‌ یعنی فرقی نمی‌کند که مظلوم هم دین و هم‌مذهب تو باشد یا نه،‌ باید او را یاری کنی و ظالم هم هرکسی در هر لباس و مذهبی که می‌خواهد باشد باید با او مبارزه کنی.

وی بیان کرد:‌ به همین خاطر است که ما امروز از مظلومین میانمار،‌ مظلومان فلسطین و کشمیر و هرکجای دنیا که مظلومی باشد،‌ حمایت و با ظالم هرکجا که باشد مبارزه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی همان رفتار و برخوردی را با متکبران داریم که در گام اول انقلاب داشتیم،‌ بلکه دقیق‌تر،‌ حساب‌شده‌تر و باتجربه و توان بیشتر.

۷۴۰۵/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.