حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز چهارشنبه در اولین همایش تولیدکنندگان زیورآلات سنتی قم افزود: توسعه صنایع‌دستی و گردشگری باید جایگزین صنایع آلاینده در استان شود.

وی با اشاره به ظرفیت توریست پذیری قم اظهار داشت: قم بعد از استان خراسان رضوی دومین شهر زائرپذیر کشور بوده و دراین‌بین برای تقویت صنایع‌دستی باید زیرساخت‌های لازم برای فروش و بازاریابی محصولات ایجاد شود.

وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر وارد قم می‌شوند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های ماندگاری توریست در قم ایجاد نشده عملا ارزش‌افزوده‌ای برای استان حاصل نمی‌شود.

ذوالنوری تاکید کرد: باوجود اهمیت و اولویت مبحث گردشگری در توسعه و رونق اقتصادی قم هنوز زیرساخت‌های لازم برای ماندگاری چند روزه توریست‌های خارجی نیز در استان شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: هنر فراموش‌شده و مورد بی‌مهری قرارگرفته شده زیورآلات و انگشترسازی باید با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده احیا و رونق پیدا کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تقویت صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور در رابطه با توسعه و افزایش اشتغال است که دراین‌بین انگشترسازی به دلیل بعد زیورآلاتی و بار دینی و معنوی خود از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ذوالنوری تصریح کرد: تاکنون حمایت جدی از فعالان صنعت انگشترسازی نشده و این ظرفیت بزرگ و هنرمندانه مورد غفلت قرارگرفته است.

وی تصریح کرد: برای توسعه و پیشرفت کشور باید ترکیبی از سرمایه مادی و نیروی انسانی به کار گرفته‌شده و از ظرفیت‌های موجود به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

وی اضافه کرد: در رابطه با توسعه و رونق صنعت انگشترسازی باید به‌صورت هم‌زمان هر دو وجه انگشتر سازی سنتی و صنعتی تقویت و موردحمایت کامل قرار بگیرد.

ذوالنوری تاکید کرد: با اعمال تحریم‌های اقتصادی بسیاری از صنایع بزرگ با مشکل روبه‌رو شده‌اند اما تحریم‌ها بر روی صنایع کوچک نوعا اثرگذاری ویژه‌ای نداشته و آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در وضعیت تحریم تقویت و حمایت از صنایع کوچک از راهبردها و راهکارهای اصلی در عبور و خنثی‌سازی تحریم‌های اقتصادی است.

وی همچنین اظهار کرد: در رابطه با سازگاری صنعت و محیط‌زیست، قم دچار مشکل شده و دیگر نباید اجازه استقرار برخی از صنایع آلاینده در استان داده شود.

وی اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی استان نباید به مرکزی برای جمع‌آوری و نگهداری بازیافت صنایع سرب استان‌های دیگر تبدیل شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قم می‌تواند به قطب صنایع‌دستی در کشور به‌ویژه در رابطه با زیورآلات سنتی تبدیل شود.

در استان قم ۸۰۰ کارگاه تولید زیورآلات سنتی فعال و برای بیش از ۱۲۰۰ نفر اشتغال آفرینی به وجود آمده است.
۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.