ابوالفضل تمیزی روز سه‌شنبه در کمیته فنی کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قم در سالن جلسه‌های فرمانداری اظهار داشت: دستگاه‌های متولی ازجمله جهاد کشاورزی و دامپزشکی باید برای مدیریت کودهای دامی در بین دامداری‌ها فرهنگ‌سازی کنند و به دامداران آموزش‌های لازم را بدهند.

وی بیان داشت: برخی از دامدارها فقط موضوع منفعت و ضرر و زیان خود را در نظر می‌گیرند و به مسائل زیست‌محیطی ناشی از انباشت و انتقال کودها توجهی ندارند.

بخشدار سلفچگان گفت: ازآنجاکه دامداری‌ها اعم از صنعتی و یا دامداری‌های کوچک روستایی برای گرفتن مجوز و انجام استعلام‌های موردنیاز به دامپزشکی و جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند، این دستگاه‌ها باید قبل از صادر کردن پروانه، در خصوص مدیریت مطلوب کودهای دامی از دامداران تعهد محضری بگیرند.

کارشناس اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم نیز در این جلسه تاکید کرد: کود دامی پسماند ویژه است و دامداران نیز باید تحت نظارت دستگاه‌های مسئول کودهای دامداری خود را مدیریت کنند و گزارش آن را نیز به محیط‌زیست ارائه نمایند.

طیبه روشن گفت: در هر دامداری حجم زیادی از فضولات دامی انباشته می‌شود و وقتی به‌عنوان کود مصرف می‌شوند، ویژگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی خاک را بهبود می‌بخشند.

وی افزود: انباشت فضولات حیوانی به‌ویژه در شرایط نامناسب آب و هوایی علاوه بر تخریب چهره محیط‌زیست اطراف می‌تواند باعث آلودگی آب‌های مجاور نیز شود.

۷۴۰۳ / ۱۱۷۵  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.