حسن بختیاری روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون ماده ۵ قم در سالن جلسه‌های معاونت عمرانی استانداری، ایجاد کمربند فضای سبز را موثرترین راهکار برای تامین فضای سبز موردنیاز این شهر دانست.

وی گفت: در محدوده شهر قم زمین ارزش اقتصادی زیادی پیداکرده و امکان تملک ندارد، ولی اطراف شهر و نقاطی مانند کمربندی امام علی (ع) قیمت زمین پایین است و می‌توان با کمترین هزینه در مقایسه با داخل شهر فضای سبز مناسب را ایجاد کرد.

وی بابیان اینکه ایجاد فضای سبز در قم با موانعی همراه است، افزود: برای احداث فضای سبز زمین‌های شخصی باید تملک شود که شهرداری بضاعت این کار را ندارد.

بختیاری همچنین لکه‌گذاری‌های صورت گرفته در طرح تفصیلی قم برای فضای سبز را غیرمنطقی و غیر کارشناسانه عنوان کرد و گفت: برخی از نقاط تعیین‌شده به‌عنوان فضای سبز ساختمان‌های مسکونی است، که هر اقدامی در آن منجر به بروز مشکل برای مردم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز در این جلسه با تاکید بر پایین بودن سرانه فضای سبز قم گفت: شهرداری باید برای حل معضل کمبود فضای سبز برنامه مشخصی ارائه کند.

عباس پور میدانی بابیان اینکه بافت‌های فرسوده و همچنین باغ‌های رهاشده در شهر بهترین گزینه برای توسعه فضای سبز در محدوده شهر قم به شمار می‌آیند، گفت: در مناطقی مانند خیابان آیت‌الله طالقانی و انقلاب اسلامی که تا چندمتری آن هیچ‌گونه فضای سبزی نیست، یک پارک کوچک محله‌ای می‌تواند تحول عظیمی را به وجود آورد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز گفت: سرانه فضای سبز قم با محاسبه فضای سبز جاده اراک، جمکران و نیروگاه درمجموع ۱۹.۸ مترمربع می‌باشد، ولی سرانه محدوده و هسته مرکزی شهر هفت مترمربع است که بسیار پایین‌تر از حد استاندارد می‌باشد.

پیام جوادیان فر، معضل کمبود فضای سبز در قم را جدی توصیف کرد و گفت: طبق قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی، سرانه تفرجگاهی درون شهرها باید ۱۵ مترمربع باشد.
۷۴۰۳ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.